مقایسه استحکام باند برشی براکت های فلزی باند شده با کامپوزیت بیس سایلوران و کامپوزیت بیس متاکریلات

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

شکست براکت ارتودنسی در دوره درمان، یکی از مشکلات درمان های ارتودنسی می باشد. با معرفی کامپوزیت های Low shrinkage سوال این است که آیا کامپوزیت های با بیس سایلوران استحکام باند مناسبی جهت درمان های ارتودنسی را دارند؟ هدف از این مطالعه مقایسه استحکام باند برشی کامپوزیت بیس سایلوران وکامپوزیت بیس متاکریلات در براکت های فلزی بود.

روش بررسی

30 عدد دندان پرمولر انسان جمع آوری و به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول، 15 براکت ارتودنسی با کامپوزیت بیس سایلوران P90 (3M، ESPE، USA) و در گروه دوم، 15 براکت ارتودنسی با کامپوزیت بیس متاکریلات Resilience (Orthotechnology، Florida، USA) باند شدند. سپس به مدت 500 سیکل تحت ترموسایکل بین 5 و 55 درجه قرار گرفتند. سپس استحکام باند برشی براکت ها با استفاده از دستگاه Instron اندازه گیری و میزان ادهزیو باقی مانده بر روی سطح دندان به وسیله استریومیکروسکوپ مورد ارزیابی قرارگرفت. برای مقایسه استحکام باند برشی گروه ها از نرم افزار 18 SPSS و روش مقایسه T-test استفاده شد و برای مقایسه مقادیر شاخص ادهزیو باقیمانده از روش LSD استفاده شد.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که تفاوت معنی داری در استحکام باند برشی در بین گروه ها وجود داشت (001/0> P). میانگین استحکام باند برشی براکت های باند شده با کامپوزیت بیس سایلوران (03/7±42/42) مگاپاسکال و میانگین استحکام باند برشی براکت های فلزی باند شده با کامپوزیت بیس متاکریلات (97/2±8/21) مگاپاسکال بود. مقایسه فراوانی درجات ARI در بین گروه ها نشان داد که تفاوت قابل توجهی در نحوه شکست براکت وجود ندارد (66/0= P).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که کامپوزیت های بیس سایلوران استحکام باند برشی مناسبی را برای اتصال براکت های فلزی فراهم کرده و می توان از آن ها برای باند براکت های ارتودنسی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
132 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1429289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!