ارزیابی اثر همزمان پروژسترون و ویتامین ث بر اضطراب در موش های صحرایی نر

چکیده:
زمینه و هدف
اضطراب با شیوع متفاوتی در زنان و مردان گزارش شده است. این مسئله بیانگر تاثیر هورمون جنسی بر اضطراب می باشد. از طرفی در بروز اضطراب، استرس اکسیداتیو نیز بی تاثیر نیست. از آنجایی که گزارش های متناقضی در مورد اثر پروژسترون بر اضطراب وجود دارد، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثرات اضطراب زایی یا اضطراب زدایی دوزهای مختلف پروژسترون در حضور یا عدم حضور ویتامین ث بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی از 63 سر رت نر در 9 گروه: سالین، 1 میلی لیتر بر کیلوگرم وزن بدن)حلال ویتامین ث)، شاهد، 1 میلی لیتر بر کیلوگرم وزن بدن (روغن کنجد حلال پروژسترون)، 3 گروه پروژسترون با دوزهای (30، 10، 5 میلی گرم/کیلو گرم)، گروه ویتامین ث (80 میلی گرم/کیلو گرم)، 3 گروه پروژسترون با دوز مختلف همراه با ویتامین ث استفاده شد. زمان تزریق 5 روز بود. متغیرهای اضطراب در مدل رفتاری ماز مرتفع به علاوه شکل در روزهای اول و پنجم بررسی شد. داده ها با آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
پروژسترون در دوز 5 میلی گرم باعث ایجاد اضطراب شد(05/ 0>p). در حالی که در دو دوز (30 و10 میلی گرم) خاصیت ضد اضطرابی نشان داد(p <0.05). ویتامین ث به تنهایی و همراه با 3 دوز پروژسترون سبب کاهش اضطراب گردید(p <0.05).
نتیجه گیری
به نظر می رسد پروژسترون در دوز پایین اضطراب زا و در دوزهای بالا ضد اضطراب است. ویتامین ث به عنوان یک آنتی اکسیدان سبب بهبود اثرات ضد اضطرابی پروژسترون به ویژه در دوزهای بالا می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
516 تا 525
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!