بررسی راهکارهای توسعه توانمندی های کارآفرینانه دانشجویان دوره های علمی- کاربردی کشاورزی (مورد مطالعه: مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره))

پیام:
چکیده:
مهندسی دوباره ساختار های دولتی در کشورهای درحال توسعه برای افزایش قدرت حاکمیتی سازمان های دولتی و افزایش نقش بخش غیر دولتی در توسعه کشاورزی موجب ظهور ظرفیت های جدیدی برای کارآفرینان و تعمیق موقعیت ایشان در مدیریت و پیشبرد این تحولات شد. نظام آموزش عالی کشاورزی برای حفظ جایگاه مسئولیتی و بهبود توان تاثیرگذاری خود در توسعه کشور، لازم است با افزایش کیفیت برنامه ریزی آموزشی در تربیت منابع انسانی کارآفرین گام های اساسی بردارد. معضلات و چالش های فراروی مراکز آموزش علمی- کاربردی کشاورزی در تربیت این منابع با توجه به ضعف کارآفرینی دانش آموختگان این مراکز، شناخت و اجرای راهکارهای توسعه توانمندی های کارآفرینانه دانشجویان را ضروری کرد. تحقیق حاضر با همین هدف و با روش پیمایشی انجام گرفت. در سال 1391، جامعه آماری دانشجویان کشاورزی درحال تحصیل در آن مرکز 1595 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 195 نفر تعیین شد. ابزار سنجش پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن تایید شد. نتایج تحقیق نشان داد میانگین رتبه ای تاثیر راهکارهای توسعه توانمندی های کارآفرینانه دانشجویان بیش از حد متوسط است (53 /3 از 5). همچنین، عوامل «ارائه خدمات مشاوره ای» و «برنامه ریزی برای بهبود مهارت های کارآفرینی» به ترتیب 48/ 20 و 47/ 19 درصد واریانس راهکارها را تبیین می کنند. در پایان، پیشنهاد شد «تالار ورودی (Corridor) تخصصی مشاوره کسب وکار در مراکز آموزش عالی علمی- کاربردی کشاورزی» ایجاد شود. همچنین، «باید برنامه ریزی جامعی برای بهبود مهارت های کسب وکار و کارآفرینی دانشجویان از طریق تلفیق مباحث کارآفرینی در سرفصل های دروس فنی و تخصصی رشته های کشاورزی» صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 231
لینک کوتاه:
magiran.com/p1455630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!