مقایسه تاثیر آموزش به دو روش کتابچه و کلیپ کارتونی بر رفتارهای پیشگیری از اثرات زیان بار اشعه آفتاب در دانش آموزان پسر شهر زاهدان

پیام:
چکیده:
مقدمه
تماس طولانی مدت و مداوم با نور خورشید بدون پوشش کافی به خصوص در ناحیه سرو گردن در دوران کودکی و نوجوانی، خطر ابتلا به سرطان پوست را در بزرگسالی افزایش می دهد. این مطالعه باهدف مقایسه تاثیر[A1] دو روش آموزشی سخنرانی همراه با کتابچه و سخنرانی همراه با کلیپ کارتونی بر رفتارهای پیشگیری از اثرات زیان بار اشعه آفتاب در دانش آموزان پسر انجام شد.
روش کار
این مطالعه نیمه تجربی[A2] در سال 1392 در شهر زاهدان بر 200 دانش آموز پسر پایه ششم ابتدایی که به شکل خوشه ایچندمرحله ای به[A3] دو گروه آموزشی کتابچه آموزشی و نمایش کلیپ کارتونی تقسیم شدند انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته چندقسمتی بود که روایی و پایایی آن تائید شد. بعد از گردآوری اطلاعات اولیه برنامه آموزشی جهت گروه اول شامل سخنرانی به همراه نمایش کلیپ کارتونی و برای ایجاد مشارکت و حضور فعالانه برای فراگیران یک مسابقه آموزشی درباره محتوی فیلم و پاورپوینت ها طراحی شد. جهت گروه دوم سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ و در پایان جلسه کتابچه آموزشی بین دانش آموزان توزیع شد پس از گذشت 2 ماه مجددا داده ها گردآوری و با کمک نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری تی مستقل و زوجی، کای اسکوئر، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.سطح معنی داری در این پژوهش 05/0 در نظر گرفته شده بود.
نتایج
میانگین تغییرات نمرات آگاهی و رفتار به ترتیب در گروه کتابچه 38/1 و33/0 درحالی که این تغییر در گروه فیلم 33/6و52/1 است. که این نتایج بیانگر آن است که آموزش توسط نمایش فیلم و انیمیشن موثرتر و برانگیزانندگی بیشتری نسبت به کتابچه دارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج لازم است که برنامه های آموزشی متناسب با سن و ترجیحا«روش های آموزشی محرک، پویا و جذاب برای دانش آموزان تدوین شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
397
لینک کوتاه:
magiran.com/p1463489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!