بررسی سفالومتریک آثار درمانی دستگاه فانکشنال Twin-block و بایت پلن قدامی شیب دار در درمان بیماران 14-11ساله دارای ناهنجاری اسکلتال کلاس II گروه 1

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مال اکلوژن Cl II یکی از ناهنجاری های شایع در جوامع مختلف انسانی بوده و استفاده از یک روش ساده، ارزان و قابل دسترس درمانی که بتوان آن را توسط دندانپزشک عمومی یا متخصص ارائه نمود، در پیشگیری از عوارض آتی مال اکلوژن بسیار حیاتی است. درمان ناهنجاری Cl II با استفاده از دستگاه های فانکشنال نظیر Twin block و بایت پلن شیب دار در مقایسه با درمان های ارتودنسی ثابت یا ارتوسرجری؛ هزینه، عوارض و پیچیدگی های کمتری دارد. تا به حال، تغییرات دنتواسکلتال ناشی از کاربرد دو دستگاه Twin block و بایت پلن قدامی شیب دار در بیماران واجد مال اکلوژن Class II ارزیابی نشده است. تحقیق حاضر با هدف تعیین تغییرات دنتواسکلتال ناشی از کاربرد دستگاه Twin block در مقایسه با بایت پلن قدامی شیب دار در درمان بیماران کلاس II گروه 1 در دوره ی دندانی مختلط انجام شد.
روش بررسی
در یک کوهورت گذشته نگر؛ تعداد 60 بیمار با تشخیص قطعی مال اکلوژن Class II div. 1 دارای زاویه ANB بزرگ تر از 2 درجه و زاویه FMA بین 30-20 درجه و بدون سابقه ی درمان قبلی یا ابتلاء به سندرم ها که با استفاده از دستگاه Twin block یا بایت پلن قدامی شیب دار درمان شده بودند، انتخاب و سفالومتری های قبل و بعد از درمان آنها تریس شدند. برخی شاخص های فاصله ای و زاویه ای قبل و بعد از درمان از روی سفالومتری ها با تکرارپذیری مناسب (953/0=ICC) محاسبه و تغییرات آن ها در دو گروه با آزمون Student t مورد قضاوت قرار گرفت.
یافته ها
اکثر لندمارک ها به دنبال استفاده از دستگاه های بایت پلن شیب دار و Twin block و به واسطه ی افزایش رشد مندیبل دچار تغییرات معنی داری شده (05 /0P<) و دستگاه ها از طریق بهبود موقعیت و طول فک پایین، عدم تغییر شیب پلن مندیبل و بهبود روابط اسکلتی و دندانی ماگزیلا و مندیبل (کاهش ANB و کاهش اورجت) موجب تصحیح مال اکلوژن Class II شدند. در بیشتر لندمارک ها؛ تفاوت های آشکاری بین بایت پلن شیب دار و Twin block دیده نشده (05 /0
نتیجه گیری
علی رغم وجود شباهت های زیاد هر دو دستگاه در بهبود مال اکلوژن Cl II div. 1 به دلیل مزایای دستگاه بایت پلن شیب دار به واسطه ی حجم کمتر، همکاری مناسب بیمار و مراحل ساخت لابراتواری راحت تر، استفاده از این دستگاه در دوره ی قبل از جهش رشد شاید بتواند جایگزینی برای دستگاه های پیچیده ی فانکشنال در درمان مال اکلوژن کلاس II باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 228
لینک کوتاه:
magiran.com/p1479559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!