بررسی تغییرات سفالومتریک مثلث تویید در بیماران مبتلا به شکاف لب و کام

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افراد مبتلا به شکاف کام و لب در دوران کودکی و نوجوانی نیاز به درمان های ارتودنسی دارند. از طرف دیگر لندمارک های مثلث تشخیصی تویید به همراه اندازه گیری های سفالومتریک، اطلاعات با ارزشی درباره الگوی اسکلتی برای طرح درمان و تشخیص در اختیار ارتودنیست ها قرار می دهد. تحقیق حاضر با هدف تعیین تغییرات سفالومتریک مثلث تویید در بیماران مبتلا به شکاف کام و لب در مقایسه با افراد نرمال انجام شد.
روش بررسی
تعداد 101 بیمار دارای شکاف لب و کام و 95 فرد نرمال همسان سازی شده از نظر سن (5 تا 16 سال)، جنس و نژاد انتخاب شدند. مبتلایان به شکاف کام و لب همگی دارای سوابق درمانی یکسان بوده اند. از کلیه ی بیماران رادیوگرافی تهیه شده و متعاقب تعیین لندمارک های آناتومیک در هر کلیشه رادیوگرافی ها تریس شدند. لندمارک های مورد بررسی شامل نقاط، خطوط و پلن های مختلف به همراه زوایای اسکلتی و دندانی و نیز نسبت اندازه های طولی در رادیوگرافی ها بوده است. مقادیر لندمارک ها در دو گروه با آزمون Student t مورد قضاوت قرار گرفت.
یافته ها
از نظر الگوی مورفولوژی مجموعه ی کرانیوفاسیال تفاوت های آشکاری بین مبتلایان به شکاف کام و لب و افراد نرمال دیده شد (001 /0P<). جنس بیمار تاثیری در تغییرات شاخص های سفالومتری در مبتلایان شکاف کام و لب نداشت (به جزIMPA و FMIA). تغییرات زوایای تویید بین دو گروه نرمال و واجدین شکاف کام و لب در پسران بیشتر از دختران بوده است. رتروژن مندیبل (کاهش زاویه SNB)؛ باز شدگی زاویه گونیال و افزایش شیب پلن مندیبل و ارتفاع قدامی صورت در افراد نرمال و واجدین شکاف کام و لب یکسان بوده و تفاوتی از نظر شاخص های مرتبط با کرانیوم در آن ها دیده نشد (05 /0P>).
نتیجه گیری
در مجموع تفاوت های قابل توجهی در محدوده ی مثلث تویید شامل کاهش زاویه IMPA و افزایش زوایای FMIA و FMA در بیماران مبتلا به شکاف لب و کام در مقایسه با افراد نرمال دیده شده و تفاوت دو گروه در سایر شاخص ها چندان قابل توجه نبوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 199
لینک کوتاه:
magiran.com/p1479567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!