تاثیر لیپوپلی ساکارید و پلی ریبوسیتدیلیک اسیدبه عنوان (آگونیست هایTLR)، بر میزان تولید نیتریک اکسایدو القاء آپوپتوزیس در سلول هایTفعال شده توسط سلول های بنیادی مزانشیمال موش

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

سلول های بنیادی مزانشیمال، سلول های بالغ پیش ساز غیر خون ساز و چندتوان معرفیمی گردند. سیمایپیش التهابییا ضدالتهابی این سلول ها در پاسخ های ایمنی با فعال شدن گیرنده های شبه تول خاص ظاهر می گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر لیپوپلی ساکارید و پلی ریبوسیتیدیلیک اسید در غلظت های مختلف و زمان های مختلف انکوباسیون بر میزان تولید نیتریک اکساید و القاء آپوپتوزیس در سلول هایTفعال شده و ارتباط این دو است.

مواد و روش کار

از استخوان های ران و درشت نی به روش فلاشینگ، سوسپانسیون سلولی تهیه و سلول های مزانشیمال به روش چسبندگی پلاستیک جداسازی شدند. پس از بارآمدگی 70 درصدسلول ها، سلول ها با آگونیست هایTLR، Poly: IC (یک و پنج میکروگرم بر میلی لیتر)، LPS (10 و 20 نانوگرم بر میلی لیتر) و غلظت ترکیبی کمینه (Poly: ICیک میکروگرم بر میلی لیتر و LPS 10 نانوگرم بر میلی لیتر) (LP) در دو زمان مجزاییک و 12 ساعت تیمار شدند. نیتریک اکساید مایع روئیسلول ها، با روش گریس سنجیده شد. درصد آپوپتوزیس سلول هایT، با روش فلوسایتومتریرنگ آمیزی اکریدین-اورنج/پروپیدیوم-آیداید اندازه گیری گردید.

یافته ها

یافته ها نشان داد که Poly: IC بیشترین میزان آپوپتوزیس را در غلظت پایین (یک میکروگرم بر میلی لیتر و پس از گذشت 12 ساعت) اعمال می نماید. درحالی که بیشترین میزان آپوپتوزیس سلول هایT در تیمار با LPS در غلظت بالا (20 نانوگرم بر میلی لیتر و یک ساعت) انکوباسیون به دست آمد (P<0.05). همچنین افزایش میزان آپوپتوزیس سلول هایT در ارتباط با تولید نیتریک اکسایدمی باشد.

بحث و نتیجه گیری

بر اساس نتایج به دست آمدهمی توان نتیجه گرفت که غلظت آگونیست و زمان تیمار سلول های بنیادی با آن می تواند اثرات مختلفی در تولید نیتریک اکساید و فعالیت آپوپتوزیMSCها داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
852 تا 864
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!