ارزیابی سطح خوانایی کتاب های داستانی تالیفی برگزیده شورای کتاب کودک

پیام:
چکیده:
هدف
هدف پژوهش حاضر آن بود تا با بررسی سطح خوانایی کتاب های داستانی برگزیده شورای کتاب کودک، مشخص شود که آیا این کتاب ها به درستی به عنوان کتاب های گروه «ب»، «ج» و «د» معین شده اند یا خیر. همچنین، قصد بر آن بود تا نتایج حاصل از بررسی سطح خوانایی با دو فرمول فلش/دیانی و گانینگ/دیانی در سطوح مختلف (بسیار ساده، ساده، معمولی و...) بررسی شود و با یکدیگر مورد مقایسه قرار گیرد.
روش
پژوهش حاضر به روش ارزیابانه انجام شده و ابزار ارزیابی، فرمول های فلش/دیانی و گانینگ/دیانی بوده است. جامعه پژوهش شامل 100 عنوان کتاب داستانی تالیفی بود که از سوی شورای کتاب کودک به عنوان «برگزیده» معرفی شده اند.
یافته ها
یافته های حاصل از بررسی سطح خوانایی کتا ب ها با فرمول فلش/دیانی نشان داد که 76/54 درصد از مجموع کتاب ها به درستی برچسب «ب»، «ج» و «د» خورده اند. همچنین، یافته های حاصل از بررسی سطح خوانایی کتاب ها با فرمول گانینگ/دیانی نشان داد که 85/42 درصد از کتاب های داستانی تالیفی شورای کتاب کودک به درستی برچسب «ب»، «ج» و «د» خورده اند. در نهایت ضریب همبستگی بین این دو فرمول 498/0 بود و Pvalue آن برابر با 001/0 گردید که همبستگی معنادار نتایج حاصل از این دو فرمول را نشان می داد.
اصالت/ارزش: ازآنجایی که فرمول های موجود نیازمند بازنگری بودند و تاکنون اصلاحاتی در آن ها صورت نگرفته بود، پژوهشگران بر آن شدند تا ارزیابی دقیق تری بر روی این فرمول ها صورت گیرد. پژوهش حاضر فرمول های سنجش سطح خوانایی را اندکی اصلاح نمود تا ارزیابی دقیق تری از سطح خوانایی حاصل شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
629 تا 649
لینک کوتاه:
magiran.com/p1516193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!