بررسی تاثیر ماه های مذهبی بر بورس اوراق بهادار تهران

چکیده:
این تحقیق به بررسی یکی از حوزه های جدید دانش مدیریت مالی تحت عنوان مالی رفتاری می پردازد. مسئله ای که در این تحقیق دنبال می شود، «اثر ماه های مذهبی» می باشد. اثر ماه های مذهبی یکی از بی نظمی های بازار سرمایه است که از جمله مقوله های «اثرات دوره ای یا تقویمی» می باشد و ادعا می کند که در ماه های مختلف مذهبی از نظر متغیرهای اساسی بازار یعنی بازدهی، نوسان پذیری بازده و حجم معاملات، ناهمسانی وجود دارد. به عبارت دیگر الگوهای منظمی در رفتار سری زمانی این متغیرها در ماه های مذهبی وجود دارد. بنابراین می توان با تدوین استراتژی هایی از این الگوهای ماهانه بازده اضافی یا غیرعادی کسب نمود.
این تحقیق بر روی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در دوره 11/11/1384 هجری شمسی مصادف با 1/1/1427 (اول محرم) هجری قمری تا تاریخ 16/9/1389 هجری شمسی مصادف با 30/12/1431 (آخر ذی الحجه) هجری قمری اجرا می شود. روش اجرای این تحقیق تحلیل رگرسیونی می باشد.
بر اساس نتایج این تحقیق ماه محرم تاثیر معناداری بر بازدهی، نوسان پذیری بازده و حجم معاملات بورس تهران ندارد، ماه رمضان بر نوسان پذیری بازده تاثیر معناداری داشته ولی بر بازدهی و حجم معاملات اثر معناداری ندارد؛ و ماه ذی الحجه بر بازدهی و نوسان پذیری بازده موثر بوده ولی بر حجم معاملات اثر معناداری نگذاشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1535282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!