سنتز نانو پلیمر قالب مولکولی سطحی جاذب کلسترول بر پایه ذرات آهن مغناطیسی- سیلیس و بررسی ویژگی های عملکردی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
امروزه استفاده از پلیمرهای قالب مولکولی که به صورت آنتی بادی های مصنوعی عمل و ترکیب هدف را از محیط بیولوژیک جداسازی می کنند، روشی نوین به شمار می رود. کلسترول یکی از عوامل موثر بیماری های قلبی عروقی است و شناسایی نوع کلسترول و مقدار دقیق آن حائز اهمیت است. در این پژوهش، با استفاده از نانو ذرات آهن مغناطیسی با پوشش سیلیس، پلیمر قالب مولکولی تولید و خواص کارکردی آن در جداسازی و اندازه گیری کلسترول موردبررسی قرار گرفت.
مواد و روش کار
نانوذرات آهن مغناطیسی- سیلیس با روش هم ته نشینی تولید و سپس پلیمر قالب مولکولی کلسترول به روش سل- ژل هسته-پوستهسنتز شد. پلیمر حاصل نهایتا با مخلوط حلال شسته شده تا جایگاه اختصاصی جاذب کلسترول ایجاد شد. سپس پلیمر با محلول کلسترول انکوبه و توانایی جداسازی آن توسط کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا اندازه گیری شد. ساختار و ظاهر نمونه ها با طیف سنجی فروسرخ FT-IR و میکروسکوپ الکترونی روبشی سنجیده شد.
یافته ها
نسبت وزنی/حجمی بهینه پلیمر به محلول کلسترول باعث جداسازی 94درصد کلسترول از محلول استاندارد اولیه 100 میلی گرم بر لیتر گردید. نتایج طیف سنجی FT-IR نشان دهنده پوشش مناسب سیلیسی برای هسته آهن مغناطیسی بود. در اثر پلیمریزاسیون سل-ژل باند جایگاهی فعال سیلیسی جاذب مولکول قالب، تشدید شد. شکل پلیمر به صورت حفرات کروی متخلخل و در ابعاد زیر 50نانومتر مشاهده شد.
نتیجه گیری
استفاده از نانوذرات آهن مغناطیسی-سیلیس در این روش باعث افزایش عملکرد جداسازی کلسترول به دلیل سهولت جداسازی و ماهیت قالب زنی سطحی پلیمرها می شود. بررسی مورفولوژی پلیمر جاذب نشان دهنده کارایی بالای سطوح نانویی در جذب ترکیب است.
زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p1546590 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!