بررسی جنبه های حقوقی بیماری واسکولیت هنوخ شون لاین

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مواردی که تشخیص اشتباه پزشک را نمی توان قصور پزشکی نامید، وضعیت نادری در بیماری واسکولیت هنوخ شون لاین می باشد که اشتباها بیمار جراحی شده و یا سایر اقدامات مثل گچ گیری روی او انجام می شود؛ لذا بر آن شدیم با معرفی نمودن این بیماری، ارائه تعریف از قصور پزشکی و اشاره به مواردی که عدم تکامل دانش پزشکی منجر به تشخیص اشتباه می شود نسبت به جنبه های حقوقی این بیماری روشنگری نماییم.
گزارش مورد: هنوخ شون لاین پور پورا یک واسکولیت مولتی سیستمیک خود محدود شونده غیر گرانولوماتوز اتوایمیون با واسطه ایمونوگلوبولین (A (IgA می باشد که عروق کوچک را درگیر می کند وجه تشخیصی این بیماری تتراد بالینی پورپورای قابل لمس غیر ترمبوسیتوپنیک، شکم درد، ارتریت و درگیری کلیه ها می باشد. گاهی ممکن است علائم بیماری یک یا دو روز قبل از ظهور راش اتفاق افتاده و تشخیص را مخدوش سازد. در این مطالعه سه بیمار که با علائم درد مفصلی و دل درد مراجعه کرده و توسط ارتوپد و جراح مورد گچ گیری و باز شدن شکم با عنوان تروما و شکم حاد قرارگرفته بودند موردبررسی قرار می گیرد. در این سه بیمار بروز پورپورا بعد از اقدامات جراحی تشخیص را مسجل کرده و موردبحث هایی در مورد عملکرد صحیح ارتوپد و جراح شده بود.
بحث: عدم تشخیص بیماری در افرادی که شکم حاد قبل از بروز راش ظاهر می شود یک امر عادی است و حتی پزشک در صورت عدم باز کردن شکم جایی که به صورت حاد بروز می کند می تواند مقصر می باشد. همچنین گچ گرفتن اندام بیمار با توجه به درد مفصلی و محدودیت حرکتی قبل از ظهور راش را نمی توان قصور پزشکی تلقی نمود. لذا در این مقاله بحث و نتیجه گیری می شود که در مواردی خسارت هایی از جانب کادر درمان به بیمار وارد می شود که به لحاظ عدم پیشرفت علم و فناوری بوده است، پزشک مسئولیتی ندارد اما اگر پزشک در تشخیص بیماری از روش های قابل دسترس و پذیرفته شده علمی استفاده نکرده است خطاکار شناخته می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
362 تا 366
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!