مطالعه تطبیقی مدیریت خدمات بهداشت مادر و کودک در کشورهای توسعه یافته منتخب و ارائه الگو برای ایران

پیام:
چکیده:
زمینه
زنان و کودکان هر کشور دوسوم جمعیت هر کشور را تشکیل می دهند و تامین سلامت مادران و کودکان در ارتقاء سلامت کل جامعه موثر می باشد. استفاده از تجربیات کشورهای موفق دنیا در این زمینه، می تواند ارتقای شاخص های بهداشت مادر و کودک کشور را به همراه داشته باشد.
روش کار
پژوهش حاضر باهدف بهبود سیستم مدیریت خدمات بهداشت مادر و کودک ایران از طریق ارائه مدل برگرفته از مطالعه تطبیقی کشورهای توسعه یافته منتخب انجام گرفته است. این پژوهش، یک مطالعه تطبیقی کمی- کیفی می باشد. کشورهای مورد مطالعه با مقایسه شاخص های بهداشت مادر و کودک کشورها و به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب و با مطالعه سیستم مدیریت آن ها متغیرهای مهم و ابعاد موردنظر در الگوی مفهومی اولیه شناسایی و پرسشنامه اولیه تدوین و برای تایید به نظر خبرگان رسید. سپس پرسشنامه نهایی به 185 نفر از خبرگان داده و داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی تحلیل و الگوی نهایی استخراج شد.
یافته ها
در مجموع تعداد 7 عامل بر مدیریت خدمات بهداشت مادر و کودک موثر شناخته شدند که شامل: سیستم پشتیبانی، مدیریت منابع انسانی، تدارک تجهیزات، سیاست های حمایتی (دولتی و محلی)، سیستم نظام مند مراقبت های مامایی، نظام ثبت ارجاع و عملکرد متحد و مدیریت منابع مالی و فیزیکی می باشند که سیاست های حمایتی دولت و سیستم پشتیبانی با بار عاملی 9/0 بیشترین و مدیریت منابع انسانی با 29/0 کمترین تاثیر را داشته اند.
نتیجه گیری
الگوی پیشنهادی، بیشترین تاثیر را از مولفه های سیستم پشتیبانی و سیاست های حمایتی دولت و کمترین تاثیر را از مدیریت منابع انسانی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
297 تا 309
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!