بازتاب فابل های ازوپ در حکایات مثنوی

چکیده:
مثنوی معنوی دربرگیرنده گونه ای از داستان است که از لحاظ موضوع و شخصیت، غالبا از نوع تمثیلی به شمار می آید و از درون مایه تعلیمی، اخلاقی و یا عرفانی برخوردار است. پاره ای از این داستان ها، چه در ساختار کلی و چه در درون مایه، شباهت به افسانه های ازوپ دارند.
برای انجام این تحقیق، ابتدا تمامی داستان های ازوپ مورد ارزیابی قرار گرفت و در میان آن ها، هفده داستان با داستان های مثنوی مشابهت های پیدا و پنهان داشت که آن ها را در این پژوهش با یکدیگر مقایسه نمودیم. نتیجه مقایسه حاکی از شباهت ساختاری پنج داستان از مثنوی با افسانه های ازوپ است که تردیدی در اقتباس آن ها از ازوپ دیده نمی شود چراکه این داستان ها منطبق با فابل های ازوپ مطرح شده اند و تفاوت های آشکاری با دیگر نمونه های مشابه در ادب فارسی و عربی دارند. در شش داستان نیز با وجود دخل و تصرف مولانا در تغییر شخصیت های داستان، نتایج به گونه ای است که احتمال اقتباس را نمی توان نادیده گرفت. در شش مورد آخر هم نتایج افسانه های ازوپ در ابیات حکیمانه مولانا به گونه ای آمده که اگر نشان از اقتباس نداشته باشد نشان دهنده تجربه های مشترک بشری، احساسات همسان و معرفت مشترک انسانی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1552679 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!