بررسی عوامل خطرساز روانشناختی در مردان و زنان مراجعه کننده به واحد بازتوانی قلبی بیمارستان امام علی (ع) شهر کرمانشاه

پیام:
چکیده:
زمینه
تفاوت های جنسی آشکاری در همه گیرشناسی، تظاهر بیماری، فیزیولوژی، پاسخ به آزمون های تشخیصی، مداخلات و همچنین شیوع عوامل خطرساز غیر روانشناختی وجود دارد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل خطرساز روانشناختی در مردان و زنان بازتوانی قلبی انجام گرفت.
روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش تمامی بیماران بازتوانی قلبی مراجعه کننده به بخش بازتوانی بیمارستان امام علی (ع) شهر کرمانشاه در سال 1392 بودند که از بین آنها 212 نفر (106 زن و 106 مرد) به صورت همتا شده مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه بالینی و پرسشنامه های اضطراب و افسردگی بک، شاخص رضایت زناشویی هودسن، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری انجام گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل نتایج روش های تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون مجذور کای و تی تست به کمک نرم افزار SPSS ویرایش 18 به کار گرفته شد.
یافته ها
میانگین سنی زنان 1/9 ± 25/56 و مردان 1/9 ± 15/57 بود. نتایج نشان داد که اضطراب و افسردگی در زنان به طور معناداری بالاتر از مردان است (p<0.01). متقابلا، مردان در مقایسه با همتایان مونث شان استرس زناشویی و خشم بالاتری دارند (p<0.01).
نتیجه گیری
عوامل خطرساز روانشناختی و آسیب شناسی بیماری های قلبی- عروقی در زنان متفاوت از مردان بوده و نیازمند تشخیص و راهبردهای درمانی مختص به جنس مونث است. در واقع، عوامل خطرساز روانشناختی بیماری قلبی در زنان و مردان به گونه ای متفاوت نمود پیدا می کنند و هر یک از این دو گروه نیازمند تشخیص و راهبردهای درمانی مختص به خود هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1556272 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!