انواع بیوآئروسل ها و تراکم آن در بخش های مختلف بیمارستان های شهرستان میاندوآب در فصل زمستان

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
تماس با بیوآئروسل ها با گستره ی وسیعی از اثرات بهداشتی شامل بیماری های عفونی و واگیر، اثرات سمی حاد، آلرژی و حتی سرطان در ارتباط است و محیطهای بیمارستانی از این منظر می تواند مشکلات ثانویه ای را برای بیماران و مراجعان ایجاد نمایند. این مطالعه با هدف بررسی نوع و تراکم بیوآئروسل ها در بخش های مختلف بیمارستانی در فصل زمستان انجام گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی بوده و جمع آوری و آنالیز نمونه ها براساس استاندارد NIOSH-0800 در زمستان سال 1391 صورت گرفت. نمونه برداری از هوا به کمک ایمپکتور تک مرحله ای و به صورت مداوم فعال با استفاده از پمپ نمونه بردار دبی بالا با گذر حجمی3/28 لیتر بر دقیقه در مدت زمان 10 دقیقه انجام شد. در مجموع 276 نمونه از هردو بیمارستان جمع آوری گردید. از محیط های کشت سابرودکستروز آگار، Blood AgarوEMB به عنوان بستر جمع آوری بیوآئروسل ها در داخل ایمپکتور استفاده شد.
یافته ها
نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که بطور متوسط بخش های نوزادان در بیمارستان فاطمه زهرا (س) و درمانگاه عمومی در بیمارستان عباسی دارای بیشترین بار آلودگی باکتریایی و بخش های اتاق عمل در بیمارستان فاطمه زهرا (س) و رادیولوژی در بیمارستان عباسی دارای کمترین بار آلودگی باکتریایی میباشد. آزمون آماری T-testمستقل نشان داد که تراکم بیوآئروسل ها در بیمارستان عباسی به طور معنی داری بیشتر از بیمارستان فاطمه زهرا می باشد. همچنین بیشترین نوع قارچ های مشاهده شده از جنس های آسپرژیلوس، پنسیلیوم و کلادوسپوریوم می باشند.
نتیجه گیری
در این مطالعه تراکم بیوآئروسل ها در اکثر بخش های بیمارستان های مورد مطالعه، بیشتر از حد پیشنهادی (CFU/m3 30) تشخیص داده شد و بنابراین جهت کاهش میزان مواجهه مراجعان و بیماران بستری با بیوآئروسل ها لازم است اقدامات کنترلی نظیر سیستم تهویه استاندارد طراحی و اجرا گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1566244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!