تاثیر هالوپریدول بر وزن و تکامل اندامهای جنین موش

چکیده:
زمینه و اهداف
هالوپریدول یکی از مشتقات بوتیروفنون است که به عنوان داروی آرام بخش قوی مصرف می شود. این دارو در روند جایگزینی جنین در اندومتر دخالت می کند و باعث بروز بدشکلی در اندامها به صورت فوکوملیا و کاهش وزن جنین می شود.
روش بررسی
به منظور بررسی اثر هالوپریدال بر رشد جوانه اندام و کاهش وزن جنین، در روز هشتم حاملگی این دارو به میزان 5 و 10 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن از طریق داخل صفاقی به موشهای حامله تزریق شد. در روز سیزدهم جنین ها از رحم خارج شدند و تحت بررسی ماکروسکوپی و میکروسکوپی قرار گرفتند.
یافته ها
در این تحقیق مشخص شد که هالوپریدول می تواند باعث کاهش جنین ها شود. اوج این کاهش در جنین هایی دیده می شود که در دو انتهای رحم واقع شده اند (این جنین ها به صورت جنین جذب شده مشاهده می شدند). همچنین تاخیر مشهود در رشد اندامها، به صورت بیرون زدگی در ناحیه طرفی بدن دیده شد. در برشهای میکروسکوپی، اندامها به صورت محور مزانشیمی دیده می شدند که توسط اکتودرم سطحی پوشیده شده بودند.
نتیجه گیری
تاثیر هالوپریدول، به صورت افزایش کورتیکواسترونها به ویژه گلوکوکورتیکوئیدها، اعمال می شود. این امر باعث کاهش هورمون رشد، کاهش تشکیل استخوان و افزایش جذب استخوان می شود؛ همچنین تزریق این دارو در مراحل اولیه شکل گیری جوانه اندام، مانع از تراکم و تمایز سلولهای جنینی در جهت تشکیل محورهای اولیه استخوان می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p156737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!