ارزیابی معیارهای تصمیم گیری حامیان مالی از تیم های ورزشی با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی

چکیده:
مقدمه
همواره رابطه متقابلی بین تیم های ورزشی و حامیان مالی وجود داشته است. تیم ها برای بالا بردن سرمایه خود و حامیان با استفاده از تبلیغات، پوشش رسانه ای و امتیازات دیگر، این تقابل را ادامه می دهند. البته مهم ترین سوال این است که حامیان مالی با توجه به چه عوامل و شرایطی تیم مورد نظر را انتخاب کنند.
روش شناسی: با استفاده از نظرات 26 آزمودنی خبره در حوزه حمایت مالی ، تحلیل سلسله مراتبی شخصی مقایسات زوجی انجام و وزن هر یک مشخص شد. از این رو، 14 معیار در سه دسته شرایط تیمی، کشوری و اقتصادی شناسایی و پیشنهاد شدند. در نهایت از میانگین این داده ها برای ترسیم مدل استفاده گردید.
یافته ها
تحلیل یافته ها نشان داد شرایط تیمی بیشترین تعداد عوامل را به خود اختصاص داد که با توجه به قانون تبادل قابل قبول است. همچنین، وزن معیار های اقتصادی نیز نسبتا مهم ارزیابی شد که با توجه به شرایط کنونی کشور منطقی است. در نهایت، زیر معیار های ارزیابی شده بر حسب وزن نهایشان رده بندی و توضیح داده شدند. از دیگر دست آورد های این مطالعه ضریب ناسازگاری کمتر آن نسبت به مطالعات پیشین است که نشان می دهد مقایسات انجام شده در این مطالعه نسبت به سایرین از دقت بالاتری برخوردار است. با توجه به نتایج تحقیق حاضر عواملی همچون تناسب حمایت مالی(144/0)، میزان تعهدات مالی حامیان نسبت به تیمها (141/0) و عملکرد تیم در زمین (126/0) به عنوان سه عامل اول در تصمیم گیری و انتخاب حامیان مالی در کشورمان شناسایی شدند. که این موضوع می تواند به عنوان عاملی اثر گذار در جذب و انتخاب حامیان مالی معرفی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1575063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!