بررسی اولویت درس تربیت بدنی در میان سایر دروس مقطع راهنمایی

چکیده:
هدف
هدف از پژوهش حاضر بررسی اولویت درس تربیت بدنی در میان سایر دروس مقطع راهنمایی بود.
روش شناسی: جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر مدارس دولتی مقطع راهنمایی شهر رشت (20776 نفر) و والدین آن ها بودند که 400 نفر از دانش آموزان (209 دختر و 191 پسر) و به همین تعداد نیز از والدین به صورت تصادفی جزء نمونه پژوهش قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامه محقق ساخته ای با هفتاد سوال تنظیم شد که پس از مصاحبه و اعمال نظرات تخصصی 10 نفر از استادان دانشگاهی و 10 نفر از دبیران باتجربه تربیت بدنی به سی سوال کاهش یافت و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ تایید شد (75/0=α). تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های فریدمن، یومن ویتنی و ویلکاکسون و آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح معنی داری 05/0 ≤ p انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که از دیدگاه دانش آموزان و والدین درس تربیت بدنی در میان ده درس به ترتیب در اولویت های ششم و هفتم قرار داشت، البته این تفاوت معنی داری نبود. همچنین دانش آموزان پسر و دختر به ترتیب این درس را در اولویت چهارم و ششم قرار دادند و این تفاوت معنی دار بود. تفاوت جایگاه این درس در بین دانش آموزان پایه های مختلف نیز معنی دار نبود.
نتیجه گیری
جایگاه نسبتا پایین درس تربیت بدنی از دیدگاه والدین و دانش آموزان دختر لزوم ارایه آگاهی ها، تشریح اهداف، برنامه ها و فواید درس تربیت بدنی برای والدین و فراهم آوردن محیطی راحت و لذت بخش، فارغ از تنش به همراه فعالیت هایی جالب و سرگرم کننده و متناسب با خواست و علایق دانش آموزان دختر را ضروری می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1575154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!