بررسی ارتباط خودکارآمدی عملکرد بالینی بر اساس فرایند پرستاری با خلاقیت، در محیط های بالینی در دانشجویان پرستاری شهر کرمان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توجه به خلاقیت و تاثیر آن بر خودکارآمدی دانشجویان از عوامل مهم در موفقیت آن ها و موثر واقع شدن مراقبت در محیط های بالینی می باشد. این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بین خودکارآمدی بالینی و خلاقیت دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بود. نمونه های پژوهش 200 دانشجوی کارآموز و کارورز دانشکده پرستاری و مامایی کرمان از مهر ماه 1393 تا اردیبشت ماه سال 1393 (به مدت 2 نیمسال تحصیلی) بودند که با روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه متشکل از 3 بخش اطلاعات دموگرافیک، خلاقیت تورنس و خودکارآمدی عملکرد بالینی بر اساس فرآیند پرستاری بود. تحلیل داده ها از طریق آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون خطی و با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت.
یافته ها
میانگین نمره خودکارآمدی 8/04±107/83 و میانگین نمره خلاقیت 9/6±102/71 بود. 97% از دانشجویان خودکارآمدی بالینی متوسط و قوی برخوردار بودند. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد، بین نمره خلاقیت کل و نمره خودکارآمدی کل ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد (0/0001
نتیجه گیری
نتایج حاصل از مطالعه مبین ارتباط قوی و مثبتی بین خودکارآمدی بالینی و خلاقیت است؛ لذا باید در برنامه ی درسی دانشجویان علاوه بر پیش بینی واحدهایی برای پرورش خلاقیت (با تاکید روی بعد بسط به جزئیات)، تاکید ویژه ای بر مرحله ارزشیابی فرآیند پرستاری در محیط های بالینی داشته باشیم. زیرا احتمالا می تواند بر خودکارآمدی بالینی های آن ها به عنوان یک مهارت بالینی مهم در امر مراقبت از بیمار موثر واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!