ارزیابی میزان C-Reactive protein سرم خون در بیماران مبتلا به عفونت مجاری ادرار و تعیین ارتباط آن با عوامل ایجاد کننده عفونت

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
پروتئین های فاز حاد به پروتئین هایی گویند که در اثر عواملی هم چون التهاب، نکروز، عفونت باکتریایی و یا ویروسی و بدخیمی ها مقدارشان در پلاسما و سرم خون تغییر می یابد یکی از عفونت هایی که تغییر پروتئین های فاز حاد در آن محتمل است عفونت ادراری است هدف اصلی از این تحقیق تعیین ارتباط بین میزان پروتئین واکنش گر C- و عفونت مجاری ادراری و علاوه بر آن تعیین ارتباط این فاکتور فاز حاد خون و عوامل ایجاد کننده عفونت مجاری ادرار می باشد.
روش کار
در تحقیق حاضر از مجموع 2400 فرد مشکوک به عفونت ادراری که در طی 5 ماه در سال 1393 به کلینیک های پزشکی مراجعه کرده بودند کشت ادرار گرفته شد جهت بررسی مقدار CRP خون بیماران به دو روش الیزا و کدورت سنجی نمونه گیری خون نیز به عمل آمد .
سپس عفونت مجاری ادرار بیماران با وجود بیش از 105 کلنی از یک نوع کلنی میکروبی به عنوان کشت مثبت در نظر گرفته شده و بر روی عامل عفونت آزمایشات فنوتیپی بوسیله کیت API انجام گردید. به علاوه جهت تایید نتایج بدست آمده آزمایش سکوانسینگ DNA بر روی ژن Sr RNA 16 انجام گردید.
نتایج
از مجموع2400 بیمار مشکوک به عفونت ادراری 100 بیمار دارای کشت مثبت بودند که 69% اشرشیاکلی و 10% کلبسیلا، 5% انتروباکتر 6% انتروکوکوس و 2% استافیلوکوکوس و 3 درصد را بقیه گونه های باکتریایی شامل بودند.
هم چنین سطح CRP در بیماران دارای عفونت مجاری ادرار دارای افزایش 8/56% بود. به علاوه هیچ ارتباطی بین سطح CRP خون بیماران و نوع باکتری عامل عفونت یافت نشد.
بحث و نتیجه گیری
به طور کلی می توان عنوان کرد که بین عوامل باکتری ایجاد کننده عفونت ادراری و سطح CRP خون و افزایش آن ارتباط معنی داری وجود دارد ولی بین نوع باکتری و تغییرات سطح CRP خون ارتباط معنی داری مشاهده نگردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
924 تا 938
لینک کوتاه:
magiran.com/p1646388 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!