تولید آغوز (کلستروم) فوق ایمن در گاو برعلیه استرپتوکوک های دخیل در پوسیدگی دندان و سنجش تاثیر آن بر رشد و تشکیل بیوفیلم این باکتری ها

چکیده:
زمینه و هدف
پوسیدگی دندان از رایج ترین بیماری های عفونی است. در میان باکتری های دهانی استرپتوکوکوس موتانس و استرپتوکوکوس سوبرینوس به عنوان عوامل اصلی پوسیدگی دندان در نظر گرفته شده اند. هدف از این تحقیق تولید آغوز (کلستروم) فوق ایمن حاوی آنتی بادی های اختصاصی ضد باکتری های عامل پوسیدگی دندان در گاو و بررسی اثرات ضد میکروبی آن بر رشد و چسبندگی باکتری های دهانی در شرایط آزمایشگاه بود.
روش بررسی
در این تحقیق آزمایشگاهی، سه گاو باردار با آنتی ژن های کشته شده سویه های استرپتوکوکوس موتانس و استرپتوکوکوس سوبرینوس به تنهایی و استرپتوکوکوس موتانس توام با استرپتوکوکوس سوبرینوس، از طریق عضلانی ایمن شدند. پس از زایمان، کلستروم جمع آوری و تغییر مقدار آنتی بادی اختصاصی در سرم وکلستروم با روش آگلوتیناسیون بررسی شد. همچنین اثر ضد میکروبی آن روی رشد و چسبندگی باکتری های دهانی به روش میکروتیترپلیت بررسی شد. اطلاعات به دست آمده توسط آزمون One-Wey ANOVA در نرم افزار SPSS تحلیل شد.
یافته ها
در سرم گاوهای ایمن، آنتی بادی های ضد باکتری های تزریق شده بسته به مورد در رقت های 1000/1 تا 3000/1 و در آب آغوز (whey) در رقت های 320/1 تا 1280/1 تشخیص داده شد. آغوز گاوهای ایمن سبب کاهش قدرت اتصال استرپتوکوکوس موتانس و استرپتوکوکوس سوبرینوس به ترتیب در روش اول به میزان 69 و 43 درصد در روش دوم به ترتیب 38 و 18 درصد شد که در روش اول در استرپتوکوکوس موتانس به طور معنی دار کاهش اتصال بیشتر از روش دوم است (001/0P<) و همچنین باعث کاهش رشد دو سویه از استرپتوکوکوس موتانس شدند (05/0P<).
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر ضد باکتریایی کلستروم ایمن شده بر روی دو سویه از مهم ترین باکتری های عامل پوسیدگی دندان در شرایط آزمایشگاهی، به نظر می رسد این ماده بتواند در پیشگیری و کنترل پوسیدگی دندان مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p1684851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!