بررسی اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر کاهش اضطراب کودکان پیش دبستانی و مقایسه آن با دارو درمانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلالات اضطرابی اغلب مزمن هستند که عدم درمان آنها می تواند تاثیرات منفی بر رشد و عملکرد کودکان بوجود آورد لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر کاهش اضطراب کودکان بود.
روش
این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون بود. به این منظور از میان کلیه مادران کودکان 4 تا 6 سال مهد کودک های شهر ارومیه که در سال 94-95 به مهد کودک می رفتند. به روش تصادفی چند مرحله ای، از بین چهار ناحیه شهر ارومیه 4 مهد کودک و از هر مهد کودک 3 کلاس مادرانی که کودک بین 4 تا 6 سال داشتند انتخاب و به دو ابزار اضطراب کودکان پیش دبستانی اسپنس (فرم والدین) و مصاحبه ساختار یافته بر اساس DSM-V پاسخ دادند. از بین 130 مادری که نمره اضطراب کودکشان بالا بود به طور تصادفی 45 نفر انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی آموزش والدین و دارودرمانی (هر کدام 15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند.
یافته ها
تحلیل کوواریانس یک متغیره نشان داد گروه آموزش والدین بیشترین اثربخشی را در مقایسه با گروه دارو و کنترل در کاهش نشانه های اضطراب در کودکان داشته است (0/001 P<). گروه دارودرمانی نیز نسبت به گروه کنترل اثربخشی بیشتر و معناداری داشته است. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که در تمامی زیرمقیاسها آموزش والدین اثربخش بوده است که بیشترین اثربخشی مربوط به اضطراب جدایی و کمترین مورد مربوط به وسواس می باشد (0/001 P<).
نتیجه گیری
استفاده از روش غیر دارویی آموزش والدین و آموزش آن به والدین موجب کاهش بار اضطراب هم از روی کودکان و هم از روی خانواده ها می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1697712 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!