بررسی تاثیر آموزش مهارت مدیریت خشم بر علایم نیمه بالینی سندرم ملال پیش از قاعدگی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم پیش از قاعدگی مجموعه ای بزرگ از علائم جسمی، روحی و هیجانی است که در راس آن افسردگی، اضطراب و رفتارهای پرخاشگرانه قرار دارند. لذا این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مهارت مدیریت خشم بر این علایم در دختران کلاس هفتم مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی انجام گرفت.
مواد و روش ها
در یک بررسی تک موردی آزمایشی از نوع خط پایه چندگانه، فرایند درمان بر روی چهار دختر نوجوان کلاس هفتم و هشتم به صورت پیش از مداخله، حین مداخله و پس از مداخله انجام گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از مقیاس واحدهای ذهنی ناراحتی (SUDs، 1996)، پرسشنامه ویرایش دوم افسردگی (BDI-II، 2008)، پرسشنامه اضطراب بک (BAI، 1992) و مقیاس تکانشگری بارت (BIS، 1994) ارزیابی شدند، برای عینی سازی میزان بهبودی از فرمول درصد بهبودی استفاده شد. AO نمره پرسشنامه مورد سنجش در خط پایه، A1 نمره همان پرسشنامه در جلسه آخر و DA% میزان تغییرات آن است.
یافته ها
نتایج ما نشان داد آموزش مهارت مدیریت خشم منجر به بهبودی آزمودنی ها در واحدهای ذهنی ناراحتی در هر 4 آزمودنی تا حد 50% می گردد. در متغیر نمره افسردگی، آزمودنی اول پایین تر از بقیه بود و میزان بهبودی کلی در آزمودنی ها 43% بود. در متغیر اضطراب، در آزمودنی های دوم، سوم و چهارم به ترتیب از بیشترین تا کمترین تاثیر بهبودی دیده شد. اثربخشی مدیریت خشم در آزمودنی اول معنادار نبود. اما در متغیر تکانشگری نیز در هر 4 آزمودنی اثربخشی معنادار دیده شد.
نتیجه گیری
هرچند که این مطالعه فاقد گروه کنترل بود، اما یافته های پژوهش حاضر دلالت بر تعمیم پذیری بالای یافته های مربوط به رفتارهای مخاطره آمیز داشت. در نهایت می توان گفت که آموزش مهارت های زندگی، روش درمانی موثری بوده، اما برای بررسی بیشتر اثربخشی آن، مطالعات ارزیابی کنترل شده در جهت رسیدن به نتیجه قطعی لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1698906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!