مقایسه تاثیر کپسول نرم فنلین و کپسول مفنامیک اسید بر شدت دیسمنوره اولیه

چکیده:
مقدمه
دیسمنوره یکی از شایع ترین اختلالات زنان است که تاثیر منفی بر فعالیت های اجتماعی، دانشگاهی و ورزشی زنان جوان دارد. داروهای شیمیایی و گیاهی زیادی برای درمان آن به کار می رود که هرکدام اثربخشی متفاوتی دارند. در این میان مفنامیک اسید از شایع ترین داروهای شیمیایی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر کپسول فنیلین که با منشا گیاهی رازیانه است، بر شدت درد قاعدگی در دختران جوان و مقایسه آن با داروی متداول کنترل درد قاعدگی در ایران یعنی مفنامیک اسید انجام شد.
روش کار
این مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور در سال 1390 بر روی 120 دانشجوی دختر با درد دیسمنوره اولیه شدید و متوسط انجام شد. دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه دریافت کننده فنیلین و مفنامیک اسید تقسیم شدند. گروه ها کپسول 30 میلی گرمی فنیلین و 250 میلی گرمی مفنامیک اسید هر 6 ساعت برای دو دوره از دو روز به قاعدگی تا سه روز بعد از شروع درد دریافت کردند. دو گروه قبل از مداخلات از نظر شدت درد و مشخصات فردی همگن بودند. شدت درد با کمک پرسشنامه استاندارد درجه بندی چند بعدی گفتاری ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های آنالیز واریانس و مقایسه زوجی بن فرونی انجام شد. آلفای کمتر از 001/0 معنادار تعریف شد.
یافته ها
بر اساس نتایج آنالیز واریانس با اندازه های تکراری، در بیمارانی که کپسول مفنامیک اسید و فنلین مصرف کرده بودند، کاهش شدت درد یک ماه پس از درمان معنادار بود (001/0>p) و تفاوت معناداری بین شدت دیسمنوره در دو گروه دریافت کننده مفنامیک اسید و فنیلین وجود نداشت.
نتیجه گیری
فنلین و مفنامیک اسید بر روی شدت دیسمنوره تاثیر دارند، اما با توجه به عوارض کمتر فنیلین بر سیستم گوارشی، می تواند به عنوان داروی مناسبی برای تسکین دیسمنوره استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!