مقایسه اثر متوکسی فلوران و ژل لیدوکائین بر روی درد سیستوسکوپی

چکیده:
مقدمه
سیستوسکوپی یک متد موثر مطمئن و آسان برای تشخیص و پیگیری در بیماران با هماچوری، نشانه های راه ادراری تحتانی و تومورهای مثانه است و یکی از شایع ترین آزمونها در بیماران سرپایی اورولوژی در کلینیکها است . در مقایسه با سیستوسکوپی انعطاف ناپذیر ، سیستوسکوپی انعطاف پذیرسبب دردکمتری می شود و با علائم کمتری بعد از انجام پروسه همراه است . اگر چه سیستوسکوپی انعطاف پذیرمعمولا به خوبی تحمل می شود ولی بعضی از بیماران به خصوص در لحظه ورودسیستوسکوپ احساس ناراحتی می کنند. (3،2،1)روش های متعددی برای کاهش درد بعد از عمل سیستوسکوپی وجود دارند که هر یک کارآیی و اثربخشی خاص خود را دارند و لذا نیاز به انجام مطالعات مختلف جهت تعیین و مقایسه میزان اثربخشی روش های مختلف وجود دارد. در این مطالعه به مقایسه اثر متوکسی فلوران و ژل لیدوکائین بر روی درد بعد از سیستوسکوپی پرداختیم.
مواد و روش ها
در این مطالعه مداخله ای که به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی غیر کور انجام شد، بیماران بین 20 تا 55 سال تحت سیستوسکوپی پس از اخذ رضایتنامه کتبی (بعد از ادای توضیحات لازم) وارد مطالعه شدند. در ادامه بیماران به صورت تصادفی ساده (یکی در میان) در دو گروه قرار گرفتند که یک گروه 15 دقیقه قبل از انجام عمل cc 20 ژل لیدوکائین 2 درصد گرفته و یک گروه 10-8 نفس عمیق از متوکسی فلوران استنشاق کردند. در ادامه ضربان قلب، فشار خون، اشباع اکسیژن شریانی ودرد (براساس نمره عددی دردازصفرتا100) قبل از مداخله،هنگام تجویز دارو،هنگام ورود دستگاه، هنگام بررسی داخل مثانه،بلافاصله بعدازعمل و15 دقیقه بعد از عمل بررسی و در دو گروه مقایسه شدند.در هر مقطعی از مطالعه در هر گروه اگر بیمار درد با نمره بیشتر از30 پیدا کرد (براساس مقیاس دیداری درد استاندارد شده) الفنتانیل ده میکروگرم درهرکیلوگرم تجویزشد و میزان مصرف الفنتانیل در دو گروه مقایسه شدند.برای تجویز متوکسی فلوران ازPENTHROX inhaler همراه باactivated charcoalscavenging chamber استفاده کردیم. ( غلظت متوکسی فلوران %7/0-5/0)به هر بیمار حداکثر 1 ویال ( معادل 3ml ) بدون همراهی با اکسیژن مکمل تجویز شد(4) . دو هفته بعدBUN،Cr،SGPT،SGOT ،Alkaline phosphatase بیماران اندازه گیری شد.
یافته ها
میزان نمره عددی درد به صورت واضحی در گروه متوکسی فلوران در تمامی مراحل اندازه گیری پایین تربود( .(p<0/0001 میزان علاقه بیمار برای تکرار مجدد روش بکار رفته به صورت معنی داری در گروه متوکسی فلوران بالاتر بود (P<0/0001). 30/28 فردر گروه متوکسی فلوران درمقابل30/ 18 نفر در گروه لیدوکایین علاقه برای تکرار مجددروش بکار رفتهداشتند .میزان مصرف مخدر به صورت معنی داریدر گروه متوکسی فلوران پایین تر بود .(p<0/0001) فشار خون سیستولیک در دو زمان لحظه ورود سیستوسکوپ و معاینه داخل مثانه بین دو گروه تفاوت معنی داری داشت.
نتیجه گیری
متوکسی فلوران یک مسکن موثر برای دردهای مرتبط با سیستوسکوپی انعطاف ناپذیردر مردان کمتر از 55 سال است که اثر کاهش مصرف مخدر در طی ورود سیستوسکوپو مشاهده داخل مثانه داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1714920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!