اثر حاد و مزمن تمرین هوازی تناوبی بالا و پایین تنه بر غلطت لپتین و TNFα زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

چکیده:
پیش زمینه و هدف
شواهد نشان دهنده اثر تمرین ورزشی بر عملکرد و کیفیت زندگی افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (MS) هستند. همچنین به نظر می رسد که MS با عملکرد نامناسب سیستم ایمنی و التهاب مزمن همراه است اما پاسخ و سازگاری سایتوکین ها به تمرین ورزشی به طور کامل مطالعه نشده است. بنابراین مطالعه حاضر جهت بررسی اثر حاد و مزمن تمرین تناوبی بالا و پایین تنه بر غلظت فاکتور نکروز تومور (TNFα) و لپتین در زنان مبتلا به MS طراحی شده است.
مواد و روش کار
10 زن مبتلا به MS و 10 زن سالم جهت اجرای یک جلسه تمرین هوازی تناوبی، در پژوهش حاضر شرکت کردند (طرح حاد). نمونه خونی، قبل، بلافاصله و یک ساعت بعد از اجرای تمرین ورزشی جهت ارزیابی سطوح TNFα و لپتین از آن ها اخذ شد. همچنین 20 زن مبتلا به MS به طور تصادفی در دو گروه شامل گروه کنترل بدون دریافت مداخله و گروه تمرین که هشت هفته تمرین هوازی تناوبی بالا و پایین تنه را انجام می داد، تقسیم شدند (طرح مزمن). قبل و بعد از دوره تمرینی، نمونه خونی جهت ارزیابی سطوح TNFα و لپتین اخذ شد.
یافته ها
سطوح TNFα در پاسخ به تمرین ورزشی در دو گروه MS و سالم مشابه بود (05/0P). علاوه بر این، نتایج برگرفته از دوره تمرینی نشان دادند که سطوح لپتین و TNFα به طور معنی داری کاهش داشتند (05/0>P). درنهایت، ارتباط مثبت و معنی داری بین تغییرات لپتین با شاخص توده بدن (69/0=r) و درصد چربی بدن (63/0=r) مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج ما نشان می دهند که تمرین هوازی تناوبی می تواند یک استراتژی برای تعدیل سیستم ایمنی حداقل از طریق تاثیر بر سطوح سایتوکین های التهابی باشد. علاوه بر این به نظر می رسد که تمرین ورزشی به صورت حاد تاثیری بر پاسخ حاد التهابی سایتوکین ها در مبتلایان به MS نسبت به افراد سالم ندارد .
زبان:
فارسی
در صفحه:
332
لینک کوتاه:
magiran.com/p1728568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!