اثربخشی آموزش های «همدلی» و «مدیریت خشم» بر بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
یکی از شایع ترین و مخرب ترین اختلال های رفتاری، اختلال نافرمانی مقابله ای است. هدف این پژوهش بررسی اثر آموزش های همدلی و مدیریت خشم بر بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای و مقایسهٔ آن ها بود.
روش بررسی
طرح پژوهش، شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون چندگروهی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر پایه های هفتم و هشتم مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای شهر ساری در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل می داد. نمونه پژوهش شامل 72کودک مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای شهر ساری می شد که به روش تصادفی، خوشه ایو چندمرحله ای انتخاب و به روش تصادفی به چهار گروه (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل) تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان (هومرسن و همکاران، 2006)، مصاحبهٔ بالینی ساختاریافته (فرست و همکاران، 1995)، و آزمون رنگ-واژه استروپ (کومالی و همکاران، 1968) استفاده شد. برای گروه های آزمایشی، آموزش همدلی و آموزش مدیریت خشم در 8 جلسه 60دقیقه ای برگزار شد؛ درحالی که گروه های کنترل هیچ گونه مداخله ای را دریافت نکردند.
یافته ها
نتایج آزمون کروسکال- والیس نشان داد که آموزش های همدلی و مدیریت خشم می تواند موجب بهبود بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای شود (0٫01p<). نتایج آزمون فریدمن نشان داد بیش ترین تغییرات در بین چهارگروه، مربوط به متغیر خطای کارت چهارم و زمان واکنش کارت چهارم است (0٫01p<).
نتیجه گیری
این نتایج می تواند پشتوانه ای برای به کارگیری آموزش های همدلی و مدیریت خشم در کنار دوره های آموزش تحصیلی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای باشد تا با آموزش آن ها از بروز، تشدید و تبدیل نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای به سایر اختلال ها پیشگیری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
224 تا 231
لینک کوتاه:
magiran.com/p1733842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!