پیگیری روند تاثیر آموزش روانی خانواده محور برمبنای الگوی آتکینسون و کویا بر عود و شدت علائم اسکیزوفرنی

پیام:
چکیده:
مقدمه
عودهای مکرر علائم و بستری شدن متعدد بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی تاثیرات زیادی بر هزینه های درمانی خانواده های این بیماران و نظام سلامت می گذارد. این مطالعه باهدف پیگیری روند نه ماهه تاثیر آموزش روانی برمبنای الگوی آتکینسون و کویا بر عود و شدت علائم اسکیزوفرنی انجام شد.
روش کار
این مطالعه از نوع نیمه تجربی روی 100 بیمار مبتلابه اسکیزوفرنی بستری، درسال 1396 در شهر قزوین انجام شد. بیماران به شکل تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل از قرار هر گروه 50 بیمار تقسیم شدند. در گروه آزمون جلسات آموزش روانی خانواده، با حضور مراقب اصلی، در 8 جلسه برگزار شد. جهت پیگیری میزان عود و شدت علائم بیماران از پرسشنامه PANSS که یکی از ابزارهای سنجش شدت علائم و عود بیماری می باشد، استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 23 و آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون های آنالیز واریانس، Chi-Square، آزمون t زوجی و مستقل تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
بیشترین تاثیر در کاهش شدت علائم گروه آزمون در ماه پنجم بود که شدت علائم به طور میانگین 16/8 امتیاز کاهش پیدا کرد که این رابطه معنی دار بود (001/0 = P). در ماه ششم شدت علائم گروه آزمون نسبت به ماه قبل به طور میانگین یک امتیاز افزایش پیدا کرد، تا ماه هشتم امتیاز شدت علائم تقریبا ثابت شد و در ماه نهم 36/0 امتیاز افزایش پیدا کرد. نتایج نشان داد بین آموزش روانی و عود بیماری اسکیزوفرنی به جز ماه اول در تمامی ماه ها رابطه معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری
باتوجه به پیگیری روند نه ماهه، آموزش روانی بر کاهش شدت علائم و عود اسکیزوفرنی می تواند موثر باشد. با توجه به یافته های این پژوهش بهتر است هر شش ماه آموزش ها تکرار شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1746519 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!