رفتار خودکشی غیرکشنده و مشخصات مرتبط با آن در دانشجویان کشورهای با اکثریت مسلمان: گزارشی از یک طرح پژوهشی بین المللی در حال انجام در ایران

چکیده:
خودکشی یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی به ویژه در جوانان جمعیت جهان است. شیوع رفتارهای خودکشی در حال حاضر یک گستردگی جهانی داشته و تحقیقات قبلی نشان داده که اقدام به خودکشی، فراوانی بیشتری در جوانان کشورهای مسلمان داشته است. باوجوداینکه دین اسلام مخالف خودکشی است، ولی دلیل اینکه چرا جوانان مسلمان نسبت به سایر جوانان از دیگر ادیان، اقدام به خودکشی بیشتری می نمایند، دقیقا مشخص نیست. ازهمین رو، طرح پژوهشی بین المللی حاضر با هدف تعیین جنبه های رفتار خودکشی غیرکشنده در دانشجویان کشورهای با اکثریت مسلمان، طراحی شده است. این طرح دربرگیرنده یک مطالعه توصیفی است که در سطح دوازده کشور با اکثریت مسلمان جهان یعنی ترکیه، ایران، مصر، عربستان سعودی، لبنان، فلسطین، آذربایجان، اردن، پاکستان، مالزی، تونس و اندونزی انجام خواهد شد. این طرح پژوهشی، در پاییز سال 2015 میلادی توسط Mehmet Skin پایه گذاری و در مرحله بعد، توسط نمایندگان یازده کشور دیگر خوانده شد و تصحیحات لازم در آن به عمل آمد. در ابتدای سال 2016 میلادی کار ترجمه پرسش نامه ها و بررسی صحت ترجمه ها انجام گرفت. قرار است که توزیع پرسش نامه ها، جمع آوری آنها و ورود داده ها به کامپیوتر تا بهار سال 2017 به اتمام رسیده و تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده و نگارش مقالات موردنظر در تابستان سال 2017 به پایان برسد. در هر کشور حداقل 700 دانشجو مشتمل بر 350 زن و 350 مرد، به سوالات یک پرسش نامه روا و پایا جواب خواهند داد. هدف از نگارش مقاله حاضر ارائه گزارشی جامع از این طرح پژوهشی بین المللی در حال انجام به ویژه در ایران می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
553 تا 570
لینک کوتاه:
magiran.com/p1755974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!