تاثیر آموزش گروهی ایمن سازی در برابر استرس بر علایم اضطراب اجتماعی و سلامت روان دانش آموزان مقطع متوسطه

پیام:
چکیده:
مقدمه
دانش آموزان متوسطه به دلیل همزمانی دوران تحصیلی خود با ورود به مقطع نوجوانی، دچار تغییرات عمده ای در سلامت روانی نظیر مشکلات ناشی از ترس از موقعیت های اجتماعی می شوند. برخی از مطالعات اهمیت آموزش ایمن سازی در برابر استرس را بر روی جمعیت بالینی و غیربالینی تایید نموده اند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی ایمن سازی در برابر استرس بر علایم اضطراب اجتماعی و سلامت روان در دانش آموزان مقطع متوسطه انجام شد.
روش
مطالعه حاضر به روش نیمه تجربی (پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه) انجام شد. جامعه ی آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اراک در سال تحصیلی 95-1394 بود، که از میان آن ها، سی دانش آموز که نمرات پرسشنامه اضطراب اجتماعی و سلامت روان آن ها به ترتیب کمتر از پنجاه وشش و بالاتر از بیست و سه بود، به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروه آزمایش و گواه (پانزده نفر در هر گروه) قرارگرفتند. بعد از اتمام دوره آموزش ایمن سازی در برابر استرس به صورت گروهی (هفته ای دو جلسه چهل و پنج الی شصت دقیقه ای در طول یک ماه) پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996) و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ (1979)، به عنوان پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیره در نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد، که آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر بهبود سلامت روان و تخفیف علایم اضطراب اجتماعی موثر بوده است.(001/0>P)
بحث و نتیجه گیری
با توجه به کارآیی آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر علایم اضطراب اجتماعی و سلامت روان، به نظر می رسد که با به کارگیری این نوع مداخله می توان سلامت روان دانش آموزان متوسطه را بهبود بخشید و علایم اضطراب اجتماعی آن ها را کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!