طراحی مدل پیاده سازی مدیریت دانش در حوزه بالینی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه حوزه درمان به عنوان سازمانی یادگیرنده یکی از مهم ترین حوزه ها در بهره مندی از دانش به شمار می رود. به همین دلیل یکی از کارکردهای مهم مدیریت دانش در این بخش، با بهبود در نوآوری و کیفیت بخشی به خدمات درمانی حاصل می شود. ازاین رو این پژوهش باهدف تدوین مدل پیاده سازی مدیریت دانش در حوزه درمان با استفاده از روش مدل سازی ساختاری تفسیری انجام شد.
روش کار
این مطالعه با استفاده از روش دلفی و مصاحبه با کارشناسان و نخبگان عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش شناسایی شد، جامعه آماری کارشناسان و نخبگان حوزه پرستاری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند و با توجه به ویژگی های موردنظر انتخاب شدند. درنهایت عوامل شناسایی شده توسط مدل سازی ساختاری تفسیری بررسی، سطح بندی و درنهایت مدل پیاده سازی ترسیم شد.
یافته ها
نتایج نشان دادکه هفده عامل در پیاده سازی مدیریت دانش باید موردتوجه قرار گیرد و دراین بین متغیرهای تعهد مدیریت ارشد، اهداف سازمانی و فرهنگ بیشترین اهمیت رادارند. همچنین این سه متغیر قدرت وابستگی کمتری دارند. از سویی دیگر فرهنگ حاکم بر سازمان نقش بسیار مهمی در تلاش و همکاری اعضای آن برای استقرار مدیریت دانش دارد و نیز نقش نیروی انسانی در بیشتر مراحل پیاده سازی حائز اهمیت بود.
نتیجه گیری
نتیجه نهایی مطالعه، تبیین ارتباطات و اولویت های عوامل شناسایی شده موثر در پیاده سازی مدیریت دانش همراه با ارائه مدل با کمک مدل سازی ساختاری تفسیری است. در این مدل عواملی که توانمندی بالایی در بهره گیری از دانش دارند، به عنوان مبنایی در ترسیم مدل شناسایی شدند و به منظور پیاده سازی موثر مدیریت دانش روی آن ها تاکید می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1782213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!