بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در دانشجویان: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
وجود تفکر انتقادی در سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم پزشکی به دلیل یادگیری مادام العمر و به روز بودن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین سواد اطلاعاتی با تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان انجام شد.
روش کار
این مطالعه تحلیلی- مقطعی بر روی 165 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته رشته های رادیولوژی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی، مامایی، هوشبری و اتاق عمل دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان در سال تحصیلی 96-1395 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای-نسبتی انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های جمعیت شناختی، استاندارد سنجش سواد اطلاعاتی مطابق با استانداردهای انجمن کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشی ایالات متحده(ACRL) و پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTST-B) جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها در محیط نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون های آماری Sample T-Test، One Way ANOVA و Pearson انجام و سطح معنی داری 05/0 p<درنظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین کلی تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی به ترتیب 5/9±78/22 و 054/7±53/24 بود که به ترتیب در گروه اتاق عمل و مامایی بیشتر از سایرین مشاهده شد. میانگین نمره سواد اطلاعاتی نمونه های مورد پژوهش از رشته های مختلف کارشناسی پرستاری، مامایی و پیراپزشکی اختلاف معنی داری داشت(P=0/001). اگرچه بین میانگین کلی سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی رابطه ای یافت نشد(P=0/093) اما سواد اطلاعاتی در حیطه های دسترسی موثر و کارآمدتر، توانایی نقد ارزیابانه اطلاعات و مآخذ و تلفیق با مبنای دانش و نظام ارزشی خود و توانایی درک، دسترسی و استفاده بر اساس اصول اخلاقی و قانونی با حیطه های تفکر انتقادی رابطه ی معنی داری داشتند.(P<0.05).
نتیجه گیری
نمره سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در واحدهای تحت پژوهش ضعیف ارزیابی می شود. لذا با توجه به اهمیت دو مقوله تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی در پیشرفت تحصیلی و موفقیت حرفه ای ضرورت دارد متصدیان و سیاست گذاران حوزه آموزشی به نحوی بر آموزش آن تاکید ورزند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1782214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!