ارزیابی خطر محیط زیستی واحد تولید آهن اسفنجی شرکت فولاد خراسان با استفاده از روش های تطبیقی JSA و ETBA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رشد قابل توجه تولید و سیر صعودی خطرها در محیط کار و آگاهی و تمایل تولیدکنندگان جهت به حداقل رساندن خطرات، این پژوهش انجام شده است. هدف از ارایه این مقاله ارزیابی خطر محیط زیستی واحد احیای مستقیم با استفاده از دو روش تجزیه وتحلیل ایمنی شغلی (JSA) و ردیابی انرژی و تجزیه و تحلیل حفاظ ها (ETBA) بوده است.
روش بررسی
بدین منظور ابتدا خطر های محیط زیستی واحد مذکور با استفاده از دو روش فوق شناسایی و سپس با شناخت خطرات، نکات قوت و ضعف هر روش با یک دیگر مقایسه و درنهایت نمره دهی جداگانه در هر روش انجام گرفت.
یافته ها
در روش تجزیه وتحلیل آنالیز ایمنی شغلی،6 شغل پرخطر شناسایی شد، در این روش 47 خطر شناسایی که 2 مورد غیرقابل قبول، 28 مورد دارای خطر نامطلوب و 17 مورد قابل قبول بود. درروش ETBA،9 انرژی با استفاده از چک لیست انرژی شناسایی شدند که مهم ترین خطرات این انرژی ها نشت گاز احیا و افزایش فشار گاز داخل کوره می باشد. در این روش 17 خطر شناسایی گردید که 3 مورد غیرقابل قبول، 7 مورد نامطلوب، 3 مورد قابل قبول با تجدیدنظر و 4 مورد نیز قابل قبول بدون نیاز به تجدیدنظر می باشند.
بحث و نتیجه گیری
پیشنهاد گردید علاوه بر رعایت اصول ایمنی که بر مبنای مشاهدات شخصی و مصاحبه با متخصصان فرآیند و استفاده از نظرات کارشناسان تولید بوده و باید رعایت گردند، انتخاب یک روش کلی که تلفیقی از دو روش فوق الذکر باشد به جای اعمال تک تک روش ها جایگزین شده تا بالاترین بهره وری و ایمنی برای کارکنان را تضمین نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!