توسعه الگوی سلامت خانواده و جمعیت مطلوب بر مبنای ارزشهای الهی در آموزش پزشکی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آموزه های ا لهی راهنمایی جامع جهت رسیدن انسان به کمال مطلوب است. از محورهای مهم در آیات قرآن و روایات موضوع خانواده وجمعیت است . مسئله ارتقاء سلامت خانواده ، افزایش نرخ باروری ، تعادل و تناسب جمعیت«، از مسائل روز و سیاست های کلی کشور است . لذا تبیین و توسعه الگوی سلامت خانواده و فرزند آوری مبتنی بر ارزشهای اخلاقی و فرهنگی ایرانی اسلامی ، و کاربست این ارزشها جهت ارتقای جمعیت مطلوب ،یک ضرورت است. از طرفی ارتقای آموزش پزشکی و افزایش پاسخگویی اجتماعی بر اساس نیازهای سلامت جامعه از اولویتهای برنامه ریزان آموزش پزشکی کشور است . هدف این تحقیق ، تببین دیدگاه قرآن و عترت در مورد ارتقای سلامت خانواده و جمعیت ، جهت بهره گیری در برنامه های سلامت و آموزش علوم پزشکی کشور است.

روش کار

این تحقیق کاربردی میان رشته ای با مرور متون قرآنی- روایتی وتحلیل محتوایی مفهومی ، مفاهیم »سلامت خانواده« و »جمعیت مطلوب« در آموزه های قران و عترت تببین و راهبردهای مرتبط با این مفاهیم در متون الهی ودینی تفسیر شد. در این مقاله توصیه هایی جهت بهره مندی از این آموز ه ها و ارزشهای الهی در برنامه های آموزش پزشکی کشور ارائه شده است.

یافته ها

آموز های الهی بر تشکیل خانواده(ازدواج و فرزند آوری) و تاثیر آن سلامت روانی ، جسمی ، سلامت اجتماعی و همچنین تقویت سلامت معنوی خانواده می پردازند . همچنین ی آموزه ها بر پرورش فرزند صالح و ارتقای کیفیت جمعیت است .راهبرد قرآن جهت رسیدن به جامعه مطلوب ، ترویج سبک زندگی الهی و اجتناب از الگوهای تحمیلی و سبک زندگی غیر دینی است .

نتیجه گیری

بهره مندی از آموزه ها و راهبردهای الهی پیرامون سلا مت خانواده ، فرزند آوری و تعادل جمعیت در برنامه های آموزش علوم پزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این راهبرد ، می تواند در جهت نهادینه سازی الگوی ایرانی اسلامی سلامت خانواده و برای رسیدن به جمعیت مطلوب کشور نقش به سزایی ایفا نماید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
175
لینک کوتاه:
magiran.com/p1836539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!