اثرات فعالیت ورزشی بر نارسایی های اضطرابی و میزان BDNF هیپوکامپ در موش های با سابقه مرفین در مرحله ترک

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
سابقه مصرف طولانی مرفین سبب بروز اختلالات اضطرابی و رفتاری می شود. فعالیت های ورزشی قادرند اثرات مثبتی به ویژه از طریق فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) روی مغز داشته باشند. هدف این مطالعه، بررسی اثرات ورزش های ارادی و اجباری بر رفتارهای شبه اضطرابی و میزان BDNF در هیپوکامپ موش های در وابسته به مرفین بود.
مواد و روش ها
موش ها ابتدا با تزریق مرفین (mg/kg10) به صورت زیر جلدی، (روزی دو بار با فاصله 12 ساعت و به مدت 10 روز) وابسته شدند. سپس تزریق مرفین قطع شد و موش ها به مدت 10 روز در معرض برنامه های ورزشی اجباری (روزی 30 دقیقه) و ورزش ارادی قرار گرفتند. بعد از اتمام دوره ورزش، رفتارهای شبه اضطرابی در ماز به علاوه ای شکل و جعبه تاریک - روشن بررسی و میزان BDNF هیپوکمپ اندازه گیری شد.
یافته ها
در موش های مرفینی در وضعیت ترک، میزان رفتارهای اضطرابی در هر دو دستگاه به طور معنی داری افزایش و میزان BDNF هیپوکمپ کاهش یافت. هر دو نوع ورزش اختلالات اضطرابی را اصلاح نمودند ولی نتوانستند میزان BDNF هیپوکمپ را به حالت طبیعی برگرداند. هم چنین، در گروه های سالم هر دو نوع ورزش میزان اضطراب را در موش های سالم کاهش دادند و میزان BDNF هیپوکمپ را افزایش دادند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که فعالیت فیزیکی احتمالا از طریق مکانیسم های مستقل از BDNF اختلالات اضطرابی موش ها را در مرحله ترک اصلاح نمایند و از این رو، فعالیت فیزیکی یک روش مناسب برای اصلاح نارسایی های رفتاری ناشی از سابقه مصرف مرفین است.
زبان:
فارسی
صفحات:
594 تا 602
لینک کوتاه:
magiran.com/p1843353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!