الگوی مصرف مواد غذایی و وضعیت رشد کودکان پیش دبستانی مهد کودک های تبریز

چکیده:
زمینه و اهداف
سوء تغذیه یکی از مهمترین مشکلات بهداشت عمومی است که میلیون ها کودک را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. در کشورهای در حال توسعه وضعیت نابسامان اقتصادی - اجتماعی و دریافت ناکافی غذا از علل عمده سوء تغذیه است.
روش بررسی
به منظور بررسی الگوی مصرف مواد غذایی و وضعیت رشد کودکان پیش دبستانی 400 کودک از مهد کودک های دولتی و خصوصی تبریز به روش نمونه گیری ساده تصادفی انتخاب شدند و از طریق اندازه گیری های تن سنجی و پرسشگری مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که در کل کودکان، نسبت سو تغذیه خفیف تا متوسط بر اساس استانداردNCHS، از نظر نمایه وزن بایسته برای سن 51.9%، قد بایسته برای سن 46.1% و وزن بایسته برای قد 47.6% بود. بر اساس انحراف از میانه رفرانس نسبت سوء تغذیه به ترتیب 6.1%، 7.6%و 5.1% به دست آمد. وابستگی معنی دار میان وضعیت تغذیه با جنس تنها در نمایه قد بایسته برای سن (p=0.026) مشاهده شد. بیشترین شیوع کم وزنی در گروه سنی 6-5 سال و کوتاه قدی و تحلیل رفتن در گروه زیر 4 سال مشاهده شد.
از نظر مصرف، میانگین بسامد چهار گروه غذایی اصلی (بار در هفته) در کودکان مورد مطالعه کمتر از مقادیر توصیه شده بود و هیچ تفاوتی بین کودکان مهدکودک های دولتی و خصوصی از نظر میانگین بسامد مصرف مواد غذایی و وضعیت رشد مشاهده نشد. با افزایش سطح تحصیلات مادران مصرف گروه گوشت، سبزی و میوه ارتباط مثبت معنی داری را با سن کودکان نشان داد (p=0.023).
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از نامطلوب بودن وضعیت رشد و میانگین بسامد مصرف چهار گروه غذایی اصلی در بین کودکان پیش دبستانی مورد مطالعه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p184865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!