شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بروز خطاهای انسانی در بخش سلامت: مطالعه مروری منظم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
با وجود تلاشهای مداوم برای کاهش خطاهای انسانی در سیستم های مختلف، اشتباهات و رفتار نا ایمن علت اصلی وقوع حوادث در محیط کار می باشد. مراکز درمانی و بیمارستان ها یکی از مکان هایی است که رخداد خطای انسانی در آن به وفور امکان پذیر است. بنابراین یک مرور سیستماتیک مطالعات گذشته، بهترین راه برای به اشتراک گذاشتن یافته های مفید مطالعات و در دسترس قرار گرفتن گرایشات مطالعات آینده در زمینه خطای انسانی می باشد.
روش بررسی
جستجوی الکترونیکی از پایگاه های اطلاعاتی پایگاه های اطلاعاتی مورد نظر صورت گرفت. این مقالات از پایگاه های Pubmed, Scopus, Web of Science از ابتدای تاسیس آنها صورت گرفت. کلید واژه های مورد استفاده شامل (Performance shaping factors OR PSF) AND (human error OR human errors) AND (health care OR health system OR health section) بود.
یافته ها
پس از جستجو 6800 چکیده مقاله یافت شد. 5327 عنوان مقاله به دلیل اینکه در راستای اهداف مطالعه و معیارهای ورود به مطالعه نبودند، حذف شدند. پس از بررسی 1473 چکیده به صورت مستقل توسط دو نفر محقق، 81 متن مقاله انتخاب و با مطالعه دقیق آنها در نهایت 30 مقاله در راستای کامل موضوع مورد مطالعه انتخاب شدند.
نتیجه گیری
با تحلیل نتایج مشخص شد سه عامل کمبود مهارت (1/12%) ، نامناسب و ناکافی بودن تجهیزات (1/11%) و کمبود تجربه (1/11%) سه عامل اصلی اثر گذار در بروز خطاهای انسانی می باشند. بیشترین و کمترین انواع خطاها به ترتیب به خطای اجرای عمل (30%) و خطای بازیابی (3/13%) بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1909417 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!