اثرات رژیم غذایی حاوی اسیدآلی و سرکه سیب بر یک پارچگی هپاتوپانکراس و فلور باکتریایی روده در میگوی وانامی (Litopenaeus vannamei)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این مطالعه، بررسی اثر جیره غذایی حاوی سرکه سیب و پروپیونیک اسید بر بافت شناسی هپاتوپانکراس، شمارش تعداد هموسیت و فلور باکتریایی روده میگوی وانامی می باشد. در این مطالعه تعداد 225 قطعه میگو وانامی با وزن 04 /0 ±10/2 گرم با رژیم غذایی حاوی سرکه سیب و پروپیونیک اسید به مدت 60 روز تغذیه شدند. تیمارها شامل، سه جیره آزمایشی حاوی سطوح صفر، 1% سرکه سیب و 0/5% پروپیونیک اسید بود. در پایان دوره به صورت تصادفی از میگوها نمونه برداری شد. نتایج نشان داد که تعداد کل هموسیت در میگوهای تغذیه شده با جیره غذایی مکمل افزایش معنی داری داشت (0/05>p). تعداد سلول های کیسه ای تفاوت معنی داری در میان تیمارها مشاهده نشد (0/05>p) ، درحالی که تعداد سلول های جذبی- ذخیره ای در تیمارهای حاوی سرکه سیب و پروپیونیک اسید کاهش معنی داری داشت و بیش ترین کاهش هم در تیمار سرکه سیب به مشاهده شد (0/05>p). از طرفی، نتایج نشان داد که قطر توبول های هپاتوپانکراس در تیمار پروپیونیک اسید کاهشداشت. هم چنین، کل باکتری های قابل کشت در روده میگوهای تغذیه شده با سرکه سیب و پروپیونیک اسید کاهش معنی داری در مقایسه با گروه شاهد داشت (0/05>p). این یافته ها نشان داد که سرکه می تواند به عنوان جایگزینی مناسب برای اسیدهای آلی معرفی شود و هم چنین پتانسیل بزرگی برای استفاده از این ماده در جیره غذایی میگوی وانامی وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
337 تا 346
لینک کوتاه:
magiran.com/p1931765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!