شرایط ایجاد ضمان ناشی از خطای در تشخیص قبل از تولد و نحوه جبران خسارت با تطبیق در حقوق انگلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از فن آوری های علم ژنتیک، آزمایش های تشخیص قبل از تولد می باشد . والدین با انجام آزمایش های تشخیص قبل از تولد درصد د هستند که از حق قانونی خود مبنی بر سقط جنین معلول که در ایران طبق ماده واحد ه سقط درمانی مصوب 1384 و در انگلستان طبق قانون معلولیت ماد رزاد ی1976 مقرر گردیده است، استفاده نمایند جمع آوری داده ها در این مقاله استفاده از منابع کتابخانه ای و جستجوی اینترنتی به منظور بهره گیری از منابع داخلی و مقالات انگلیسی بود ه که از طریق کتابخانه ای د سترسی به آنها د شوار یا ناممکن بود هاست. مطالب مرتبط از منابع مختلف جمع آوری و سپس با تحلیل مطالب بر اساس د کترین حقوق داخلی و نظام حقوقی انگلستان به رشته تحریر درآمد هاست. اگر پزشک به تصمیم والدین مبنی بر سقط جنین معلول در صورت حصول شرایط، وقعی ننهد و ضرری که همان تولد کودک معلول است به وقوع بپیوند د ، والدین می توانند خسارت وارد ه را مطالبه نمایند .
نتیجه گیری
در نظام حقوقی انگلستان در صورت تحقق ارکان مسئولیت مد نی و بر اساس نظریه تقصیر والدین و کودک معلول می توانند هزینه های اضافی ناشی از تولد کودک معلول را مطالبه نمایند . در نظام حقوقی ایران حکم به پرد اخت جبران خسارت بر اساس د یه و ارش چند ان موجه نیست؛ اما حکم به پرد اخت مستمری در مقابل د یه و ارش منطقی تر می باشد . اما به نظر می رسد برای احقاق حق زیان د ید ه باید به فکر تاسیس نظام خاص جبران خسارت بود .
زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1941426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!