تغییرات بیان ژن Mcl-1 متعاقب کلستاز و تیمار با نورواید در استریاتوم رت های نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

کلستاز، نتیجه اختلال در روند ترشح صفرا است که می تواند بر بیان ژن های دخیل در آپوپتوز تاثیرگذار باشد. این پژوهش به بررسی اثرات کلستاز و داروی نورواید بر تغییرات بیان ژن آنتی آپوپتوتیک Mcl-1 در ناحیه استریاتوم مغز رت های نر پرداخته است.

روش کار

تعداد 16 سر رت به 4 گروه BDL، BDL-نورواید، شم-نورواید و کنترل تقسیم شدند. رت های گروه BDL تحت جراحی BDL (بستن مجرای صفراوی)، و گروه BDL- نورواید علاوه بر جراحی تحت تیمار با نورواید قرار گرفتند؛ در حالی که حیوانات گروه شم-نورواید فقط استرس جراحی دریافت کرده و با دارو تیمار شدند و گروه کنترل هیچ گونه جراحی و تیمار دارویی نداشتند. سپس استریاتوم از مغز رت ها خارج شد و پس از طی مراحل استخراج RNA و سنتز cDNA، سنجش بیان ژن ها توسط تکنیک Real Time PCR مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

بیان ژن Mcl-1 در گروه BDL نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. مقایسه گروه های BDL و BDL-نورواید نیز نشان داد که بیان این ژن در گروه BDL چهار برابر گروه BDL-نورواید بوده است. ولی بیان این ژن در گروه های BDL-نورواید و شم-نورواید نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی داری را نشان نداد، هر چند مقدار آن در این گروه ها اندکی بیش از گروه کنترل بود.

نتیجه گیری

کلستاز مصنوعی (BDL) باعث افزایش بیان ژن Mcl-1 در استریاتوم مغز رت ها می شود. داروی نورواید می تواند افزایش بیان ژن Mcl-1 ناشی از کلستاز را جبران کرده و بیان آن را به حالت عادی بازگرداند، اما تاثیری بر بیان این ژن در رت های نرمال نمی گذارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1977229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!