بررسی عملکرد حافظه ی کلامی در نوجوانان مبتلا به بیماری دیابت نوع 1 با در نظر گرفتن نقش نشخوار فکری: یک مطالعه مقطعی تحلیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
حافظه ی کلامی به حافظه ی مربوط به کلمات و دیگر انتزاع های مربوط به زبان اشاره دارد. این پژوهش باهدف بررسی تاثیر بیماری دیابت نوع 1 بر حافظه یکلامیبا در نظر گرفتن نقش تعدیل گری نشخوار فکری در بین نوجوانان انجام شد.
مواد و روش کار
40 نفر نوجوان مبتلا به دیابت با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از بین اعضای انجمن دیابت ایران انتخاب شدند، همچنین با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 40 نفر دانش آموز از بین مدارس منطقه 2 تهران به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند پس از گردآوری پرسشنامه نشخوار فکری افراد به وسیله ی آزمون حافظه شنوایی کلامی ری برای ارزیابی حافظه ی کلامی مورد آزمون قرار گرفتند. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندگانه مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج تفاوت معنی داری در بین دو گروه نشان دادند (p>0.001)؛ بنابراین عملکرد افراد مبتلا به دیابت در حافظه ی کلامی ضعیف تر از افراد سالم است. همچنین افرادی که نشخوار فکری بالاتری داشتند عملکرد ضعیف تری در آزمون حافظه شنوایی کلامی ری به دست آوردند (p>0.001).
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان دادند دیابت نوع یک باعث کاهش عملکرد حافظه ی کلامی می شود؛ همچنین نشخوار فکری بر عملکرد حافظه ی کلامی موثر است اما با توجه به این که نشخوار فکری و بیماری دیابت نوع 1 هرکدام بر فاکتورهای متفاوتی از حافظه ی کلامی تاثیر می گذارند نشخوار فکری نقش تعدیل گری ایفا نمی کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1984298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!