بررسی اثرات عصاره گیاه زیرفون (Tilia plathyphyllos) بر بیان ژن کاسپاز های 3 و 9 در رده سلول سرطانی غدد پستانی سگ (CF41.Mg)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سرطان پستان در سگ و گربه بعد از تومورهای پوستی، شایع ترین نوع سرطان می باشد. هرگونه اختلال در روند آپوپتوز سبب ایجاد و رشد سلول های سرطانی می شود. کاسپازهای 3 و 9 به عنوان کاسپازهای اجرایی و القاگر نقش مهمی در فرآیند آپوپتوز دارند. این مطالعه به منظور بررسی اثر عصاره گیاه زیرفون بر بیان ژن کاسپاز های 3 و 9 در رده سلول سرطانی غدد پستانی سگ انجام شد. سلول های سرطانی غدد پستانی سگ (cf41.mg) در مجاورت دوزهای 5، 10، 25، 50 و100 میکرومولار از عصاره زیرفون در محیط کشت به مدت 24، 48 و 72 ساعت پاساژ داده شدند. جهت بررسی میزان سلول های زنده پس از انجام پاساژ از روش MTT  (microculture tetrajolium test) استفاده شد. برای فهم مکانیسم های درگیر در القای مرگ سلولی در زمان های مذکور،RNA  استخراج و CDNA  سنتزشده و میزان بیان ژن کاسپاز های 3 و 9  با استفاده از پرایمرهای  مختص به آنها به روشreal time PCR   و RT-PCR مورد بررسی قرار گرفتند. فعالیت ضدسرطانی این عصاره پس از 48 ساعت و با دوز 25 میکرومولار بیشترین تاثیر را داشت. نتایج آزمونRT-PCR  حاکی از بیان ژن کاسپاز های 3 و 9 در نمونه های تیمارشده در زمان های 24، 48 و 72 ساعت بود. همچنین میزان بیان ژن کاسپاز 3 در دوزهای 10 و 100 میکرومولار و بیان کاسپاز 9 در دوز10 میکرومولار بیشتر از بقیه بود. نتایج حاصل از این مطالعه تایید کننده اثر مهاری عصاره  گیاه زیرفون بر تکثیر رده سلول های سرطانی غدد پستانی سگ (cf41.mg) می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1991874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!