ضعف عملکرد کبد در بازه تولید مثل گاوهای هولشتاین سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه
اثرات تحت بالینی بلند مدت شرایط پس از زایمان (PP) و مشکلات غیر وابسته به زایمان ممکن است عملکرد گاو را در بازه تولید مثل تحت تاثیر قرار دهد.
هدف
چنین فرض شد که برخی از گاوها در مرحله میانی شیردهی ممکن است ضعف فعالیت کبدی داشته باشند و محاسبه شاخص فعالیت کبدی (LAI، 5/1- تا 5/1+) ممکن است به تشخیص این وضعیت کمک کند.
روش کار
سیمای چربی و پروتئین پلاسما‏‏، رتینول و سرولوپلاسمین در 37 گاو هولشتاین در روزهای 60، 90 و 120 بعد از زایمان ارزیابی شد. شاخص فعالیت کبدی بر اساس سطوح کلسترول، آلبومین و رتینول محاسبه شد. نتایج با استفاده از برخی شاخص های سلامت و عملکرد گاوها مورد تفسیر قرار گرفت.
نتایج
میانگین LAI برابر 61/0 ± 00/0 بود. شانزده گاو (7/45%) LAI و 19 گاو (3/54%) LAI+ بودند. در گاوهای LAI+ غلظت کلسترول و آلبومین ثابت بود، اما در گاوهای LAI هر دو پارامتر در طول مدت مطالعه افزایش یافتند (P<0.05). در گاوهای LAI+ سطوح بالاتری از لیپوپروتئین های با چگالی پایین (LDL) (P<0.01) و سطوح پایین تری از گاما گلوبولین و گلوبولین تام (P<0.05، روز 60) ثبت شد. سرولوپلاسمین بین دو گروه LAI تفاوتی نداشت و بالاترین سطح آن در هر دو گروه در روز 90 مشاهده شد. کلسترول در طول مطالعه قوی ترین و پر تکرارترین همبستگی ها را با LAI داشت. همبستگی آلبومین با LAI در روز 120 از بین رفت و ویتامین A تنها در روز 60 با LAI ارتباط داشت. تری گلیسرید (TGs) و لیپوپروتئین های با چگالی بسیار پایین (VLDL) (روز 60) و LDL (روزهای 60 و 90) با LAI همبستگی مثبت داشتند. تمام اجزای گلوبولین ها در روز 60 با LAI همبستگی منفی داشتند. هفتاد درصد گاوهای بدون اندومتریت (روز 30 پس از زایمان) و 33% از گاوهای دچار اندومتریت در دوره تولید مثل LAI+ بودند. حدود 79% گاوهای با افت نمره وضعیت بدنی (BCS) کمتر یا مساوی 75/0 (روز 60) و 38% از گاوهای با افت BCS بیشتر از 75/0، در طی دوره تولید مثل، LAI+ بودند.
نتیجه گیری
عملکرد کبدی گاوها در خلال بازه تولید مثل می تواند ضعیف باشد و این وضعیت ممکن است با محاسبه LAI قابل تشخیص باشد. ارتباط LAI با شاخص های عملکرد گله همراه با افزایش روزهای شیردهی باید مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
89 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1995369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!