بررسی تاثیر تجویز نیکوتین بر روی بیان ژن های mTORC2 و STAT3 در مدل موشی آسم آلرژیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
 بیماری های آلرژیک در دهه های اخیر در تمام دنیا افزایش یافته است و محققان در تلاش بوده اند تا استراتژی ها و داروهای جدیدی را برای درمان اینگونه بیماری ها معرفی کنند. نیکوتین خواص ضد التهابی از خود نشان می دهد و مطالعات نشان داده اند که نیکوتین می تواند باعث کاهش التهاب و پاسخ های آلرژیک گردد. mTOR یک پروتئین کیناز با عملکردهای چندگانه است که در مسیر پیام رسانی دو نوع کمپلکس تشکیل می دهد. تحقیقات نشان دهد که کمپلکس نوع 2 این پروتئین (mTORC2) تمایل دارد تا پاسخ سیستم ایمنی را به سمت Th2 سوق دهد. همچنین مطالعات نشان دهد که STAT3 یک فاکتور رونویسی مهم در پاسخ های ضد التهابی می باشد و نیکوتین با استفاده از مسیر پیام رسانی STAT3 اثرات ضد التهابی خود را اعمال می کند. در مطالعه حاضر ما اثرات نیکوتین بر روی بیان ژن های mTORC2 و STAT3 را در مدل موشی آسم آلرژیک بررسی کردیم.
 مواد و روش کار
موش ها با استفاده از اووآلبومین و آلوم حساس شدند و بعد از 2 هفته، 3 مرتبه نیکوتین با غلظت 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن را دریافت کردند. موش ها در روزهای 35، 38 و 41 با استفاده از آئروسل های اووآلبومین به چالش کشیده شدند و در روز بعد قربانی گردیدند. میزان بیان ژن های RICTOR-mTORC2 و STAT3 در سلول های طحالی با استفاده از کیت های تجاری بررسی گردید
 یافته ها
نتایج تحقیق ما نشان داد که تجویز نیکوتین منجر به کاهش بیان ژن  RICTOR-mTORC2  می گردد. همچنین، نتایج ما نشان داد که نیکوتین باعث افزایش بیان ژن STAT3 نیز می گردد.
 بحث و نتیجه گیری
این نتایج پیشنهاد کننده این مطلب است که نیکوتین ممکن است با کاهش بیان RICTOR-mTORC2 و افزایش بیان  STAT3 باعث کاهش پاسخ های آلرژیک و التهاب در مجاری هوایی موش های آلرژیک گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
355 تا 363
لینک کوتاه:
magiran.com/p2017557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!