بررسی کیفیت زندگی آسیب دیدگاه بمباران شیمیایی سردشت

چکیده:
زمینه و اهداف
استفاده از گازهای شیمیایی جنگی سبب بروزعوارض متعددی می شود. هدف این مطالعه بررسی کیفیت زندگی آسیب دیدگان بمباران شیمیایی سردشت بود. کیفیت زندگی آسیب دیدگان شیمیایی با گروه مردم عادی مقایسه و ارتباط مشخصات فردی و شدت بیماری با کیفیت زندگی بررسی شد.
روش بررسی
در این مطالعه کلیه آسیب دیدگان شیمیایی واجد شرایط پژوهش (232 نفر) و یک صد نفر از مردم عادی با نمونه گیری تصادفی به عنوان گروه شاهد، تحت مطالعه قرار گرفته اند. اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه و گزارشهای پزشکی و ابزار مصاحبه شامل مشخصات فردی و پرسشنامه کیفیت زندگی در سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی جمع آوری شد. شدت بیماری (درصد جانبازی) بر اساس معاینات پزشکی تعیین می شد.
یافته ها
در گروه آسیب دیدگان 76 زن و 156 مرد شرکت داشتند و 38% گروه شاهد را زنان تشکیل می دادند. میانگین و انحراف معیار سن گروه آسیب دیدگان شیمیایی 41.05، 11.1± و گروه مردم عادی 37.26، 11.24± بود. نتایج نشان داد که امتیاز کیفیت زندگی در گروه آسیب دیدگان شیمیایی پایین تراز مردم عادی (p=0.00001) است ارتباط معنی دار و مستقیم بین کیفیت زندگی و اشتغال و تحصیلات به دست آمد. بین کیفیت زندگی و شدت بیماری ارتباط معنی داری وجودداشت ((p=0.0001.
نتیجه گیری
عوارض دیررس آسیب شیمیایی با ایجاد محدودیت در زمینه های جسمی، اجتماعی و روانی سبب پایین آمدن کیفیت زندگی در آسیب دیدگان می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p201895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!