بررسی ارتباط بین نوتروفیلی و نارسایی احتقانی قلب بعداز سکته قلبی حاد

چکیده:
زمینه و اهداف
سکته قلبی حاد معمولا با لکوسیتوز و افزایش نوتروفیل همراه است. هنوز به طور قطع مشخص نشده است که آیا این روند می تواند علتی برای آسیب میوکارد باشد یا خیر. به طورکلی، مطالعات اندکی درباره ارتباط بین نوتروفیلی و خطر بروز حوادث قلبی از قبیل نارسایی احتقانی قلب اندکی پس ازوقوع سکته قلبی حاد صورت گرفته است. بدین ترتیب در صورت اثبات وجود ارتباط بین این دو می توان از شمارش نوتروفیل ها در بدو مراجعه افرادی که دچار سکته قلبی شده اند به عنوان یک عامل پیشگویی کننده در ابتلا به نارسایی احتقانی قلب استفاده کرد.
روش بررسی
جمعیت مورد مطالعه را افرادی تشکیل می دادند که با تشخیص قطعی سکته قلبی در بخش CCU بستری شده بودند. در بدو مراجعه جهت شمارش تعداد نوتروفیل از کلیه بیماران لام خون محیطی تهیه می شد. ملاک ابتلا به نارسایی احتقانی قلب را نیز علایم بالینی، یافته های اکوکاردیوگرافی (کسر تخلیه ای%40>) و یافته های عکس سینه تشکیل می دادند. همچنین کلیه بیمارانی که دارای عوامل مخدوش کننده جهت ایجاد نوتروفیلی بودند از مطالعه حذف شدند.
یافته ها
مجموعا از 50 بیمار مورد مطالعه 84% را مردان و 16% را زنان تشکیل می دادند. از میان این 50 بیمار 27 نفر (54%) در چهار روز اول دچار نارسایی احتقانی قلب شدند.33 بیمار (66%) در بدو مراجعه نوتروفیلی نسبی داشتند (نوتروفیل<65%) 36 % نیز نوتروفیلی نداشتند. این دو گروه از نظر میانگین درصد نوتروفیل ها با آزمون t با هم مقایسه شدند که با p=0.001 معنادار بود. در مجموع، از بین 54% بیماران که دچار نارسایی احتقانی قلب شده بودند 92% دربدو مراجعه نوتروفیلی نسبی (نوتروفیل %65<) داشتند. نوتروفیلی باعث افزایش 25 برابر در احتمال خطرابتلا به نارسایی زودرس بعد از سکته قلبی می شود.
نتیجه گیری
این مطالعه به خوبی نشان می دهد که وجود نوتروفیلی نسبی در افرادی که از شروع علایم شان بیش از 12 ساعت سپری نشده است با وقوع نارسایی احتقانی قلب در چهار روز اول بعد از سکته قلبی حاد کاملا مرتبط است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p201898 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!