کاربرد پورتفولیو در آموزش و ارزیابی یادگیری در پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پورتفولیو یکی از استراتژی های یادگیری فعال و تکالیف نوشتاری برای آموزش های بالینی است که از طریق آن فراگیران پروژه های انجام شده خود که شامل شواهدی از فعالیت های یادگیری بالینی در طول یا انتهای یک دوره بالینی است، ارائه می دهند. مطالعه حاضر با هدف بررسی کاربرد این ابزار در آموزش پرستاری به منظور آگاهی از نقاط ضف و قوت این ابزار انجام شد.
روش بررسی
مطالعه حاضر مروری بر متون منتشر شده به زبان فارسی و انگلیسی با امکان دستیابی به متن کامل مقاله در 5 سال اخیر در ارتباط با کاربرد پورتفولیو در آموزش پرستاری بود که با استفاده از کلید واژه های portfolio  و nursing در پایگاه-های،web of science ، google scholar و ProQuest جستجو شدند. بعد از حذف موارد تکراری و غیر مرتبط 17 مقاله بر اساس هدف مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
بررسی متون نشان می دهد که از پورتفولیو در سطوح و دروس مختلف دانشجویان پرستاری و با اهداف مختلف همچون ارزیابی، ارزشیابی، آموزش و بهبود عملکرد استفاده می شود. استفاده از پورتفولیو مزایا و محدودیت هایی دارد که آگاهی از آنها برای طراحی و بکارگیری پورتفولیو ضروری است. از مزایای پورتفولیو می توان به تکامل مهارت های باز اندیشی،یادگیری فعال، بهبود صلاحیت های بالینی رضایت دانشجویان از ارزیابی و پیشرفت تحصیلی اشاره نمود. از محدودیت های آن می توان عدم شفافیت و محدودیت زمانی برای تکمیل پورتفولیو را نام برد.
نتیجه گیری
پورتفولیو امکان نظارت بر رشد و توسعه حرفه ای پرستاران را فراهم و مدیریت دانش را تسهیل می سازد لذا به منظور ارتقا صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ایران طراحی و بکارگیری این ابزار پیشنهاد می گردد. لیکن باید حیطه و هدف از بکارگیری پورتفولیو مشخص گردد و کاربران به خوبی در مورد این مسئله و اهمیت آن توجیه گردند و مهارت های لازم جهت استفاده از آن را بیاموزند.
زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2019800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!