مقایسه مولفه های هیجانی منفی در افراد سالمند دارای کیفیت خواب طبیعی و ضعیف

پیام:
چکیده:
اهداف
خواب یکی از نیازهای مهم و اساسی هر انسان است. توجه به عوامل تاثیرگذار بر این حوزه اهمیت ویژه ای دارد. پژوهش حاضر به مقایسه مولفه های هیجانی منفی شامل نشخوار فکری، نگرانی، برانگیختگی اضطرابی در افراد سالمند دارای مشکلات خواب و خواب طبیعی پرداخته است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع طرح های علی مقایسه ای است. جامعه پژوهش شامل افراد سالمند ساکن شهر تهران در سال 1395 بود که به روش نمونه گیری دردسترس و بر اساس ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند. ملاک ورود شامل داشتن سن 60 سال و بیشتر و مبتلانبودن به بیماری ها و اختلالات شدید جسمانی و روانی و ملاک خروج شامل تمایل نداشتن شرکت کننده ها به ادامه همکاری در هر مرحله از پژوهش بود. از 200 سالمند شرکت کننده در پژوهش، 131 نفر پس از همتاسازی گروهی بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی وارد تحلیل شدند. به منظور جمع آوری داده ها از شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ، پرسش نامه سبک پاسخ دهی نشخواری، پرسش نامه نگرانی پنسیلوانیا و پرسش نامه نشانه های خلقی و اضطرابی مقیاس برانگیختگی اضطرابی استفاده شد. پایایی ابزارها نیز ارزیابی شد. داده ها بعد از جمع آوری به نسخه 18 نرم افزار spss وارد شد و با آمار توصیفی شامل فراوانی و میانگین و آمار استنباطی شامل کای اسکوئر، یومن ویتنی و آزمون تی مستقل تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار سنی افراد حاضر در پژوهش به ترتیب 68/5 و 6/ 78 بود. میانگین نشخوار فکری در گروه سالمندان با کیفیت خواب ضعیف، 54/039 و در گروه کیفیت خواب طبیعی، 44/919 بود. همچنین میانگین نگرانی در گروه با کیفیت خواب ضعیف و طبیعی به ترتیب، 53/875 و 46/024 و متغیر برانگیختگی اضطرابی در گروه با کیفیت خواب ضعیف و طبیعی با میانگین 55/080 و 43/772 بود که از لحاظ آماری اختلاف معناداری بین میانگین دو گروه از نظر متغیرهای پژوهش وجود داشت (0/001>p).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه نشخوار فکری، نگرانی و برانگیختگی جسمانی بر کیفیت خواب افراد اثر منفی می گذارد. تمرکز بر این مولفه های هیجانی منفی به عنوان عواملی خطرساز در بروز و تداوم آشفتگی های خواب می تواند در طراحی مداخلات پیشگیرانه مشکلات خواب و کاهش اختلال های روان شناختی مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
200 تا 211
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!