بررسی رابطه بین عملکردهای مختلف پارک های شهری با سلامت روانی سالمندان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
تامین فضاهای شهری مناسب، به خصوص فضاهای باز و طبیعی، تاثیر غیرقابل انکار ی بر دستیابی به شهرهای سلامت محور و به خصوص تامین سلامت روان سالمندان دارد. به همین منظور، این بررسی با هدف ارزیابی این فضاها در شهر مشهد انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی - تحلیلی به صورت مقطعی در تابستان سال 1397 در 13 منطقه شهرداری شهر مشهد و بر روی 480 نفر از شهروندان که به روش تصادفی طبقه بندی شده، انتخاب شده بودند، به انجام رسید. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و پرسشنامه محقق ساخته برای عملکرد پارک ها بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تحلیل واریانس یک طرفه، تی تست و همبستگی پیرسون تحلیل شدند. از نرم افزار آماری SPSS نسخه 2019 جهت تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
 بین عملکردهای نیروبخشی، جلوگیری از استرس و نگرانی، تامین هوای پارک ها، متغیرهای قومیت، وضعیت اشتغال، وضعیت تاهل، درآمد و تحصیلات با سلامت روانی سالمندان رابطه آماری معناداری وجود داشت اما بین عملکردهای تامین ارزشمندی و سرگرمی و همچنین متغیرهای سن، پوشش بیمه ای، جنسیت، محل تولد و تعداد فرزندان با سلامت روان سالمندان رابطه آماری معناداری دیده نشد. 
بحث و نتیجه گیری
 با توجه به نقش غیرقابل انکار پارک ها در تغییر روحیه و سلامت سالمندان، لازم است سیاست گذاران بخش سلامت و برنامه ریزان شهری در طراحی این گونه فضاها به نیازهای خاص این گروه از جمله حذف پستی و بلندی های مسیرها، طراحی فضاهای خاص برای انجام ورزش های سبک، طراحی نرده در کنار مسیرهای شیب دار و طراحی مکان های تجمع برای بحث و گفتگو در خارج از مسیرهای تردد، اقدام نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
289 تا 300
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!