تاثیر دوره های ریکاوری مختلف طی یک جلسه تمرین تناوبی شدید بر برخی عوامل هماتولوژی و آسیب عضلانی مردان فعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

دوره های ریکاوری در حین تمرینات شدید باعث تغییراتی در جریان خون، مانند عوامل هماتولوژی و آسیب عضلانی می شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی ریکاوری های مختلف در یک جلسه تمرین تناوبی وامانده ساز شدید بر تغییرات مقادیر پلاکت، گلبول سفید خون و کراتین کیناز سرم قبل، بلافاصله و دو ساعت پس از اتمام تمرین در مردان سالم فعال بود.

روش کار

تعداد 24 نفر مرد سالم فعال (سن: 1/57±21/70، وزن: 75/11±41/68، درصد چربی: 6/11±15/93و 5/87±41/83:xam2VO) انتخاب و به روش تصادفی در سه گروه هشت نفره شامل: گروه ریکاوری غیر فعال کنترل، ریکاوری فعال هوازی و کشش PNF مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه های خونی در سه مرحله زمانی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری از سیاهرگ بازوئی جمع آوری شد. برای سنجش گلبول های سفید و پلاکت خون از روش فلوسایتومتری و دستگاه Mindray BC-5800 و جهت سنجش کراتین کیناز سرم از روش الایزا استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری  α=0/05استفاده شد.

نتایج

نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر، تفاوت معنی داری برای تعداد گلبول های سفید، پلاکت خون و کراتین کیناز سرم در دوره های مختلف تمرینی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری نشان داد (0/001 >p). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی حاکی از تفاوت معنی دار در گروه کنترل بین مرحله پس آزمون و پیگیری (0/05 >p)، در گروه PNF بین مراحل پیش آزمون و پس آزمون و پس آزمون با پیگیری (0/05 >p) و در گروه هوازی بین مراحل پیش آزمون با پس آزمون (0/001 >p) و پس آزمون با پیگیری (0/01 >p) بود. همچنین نتایج آزمون بونفرونی میزان کراتین کیناز سرم تفاوت معنی داری بین مرحله پیش آزمون و پس آزمون(01/0>p) در گروه کنترل، بین پیش آزمون و پس آزمون(0/05>p) و پس آزمون و پیگیری (0/01 >p) در گروه PNFوجود داشت.

نتیجه گیری

نتایج تحقیق حاکی از عدم تاثیر ریکاوری هوازی و کششی PNF در فواصل استراحتی در یک جلسه تمرین HIT روی پلاکت، گلبول سفید خون و کراتین کیناز می باشد، اما باعث تغییر مقادیر در قبل و بعد از تمرین در هر گروه می شود. بنابراین نوع ریکاوری فعال و غیرفعال مزیتی جهت تغییر در برخی مقادیر هماتولوژیک و آسیب عضلانی پس از یک جلسه تمرین شدید ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2024779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!